ارائه مدلی از ابعاد شکل‌گیری هویت حرفه‌ای دانشجو معلمان درس تربیت‌بدنی
کد مقاله : 1208-4THPECONF (R1)
نویسندگان
مسعود فریدونی *1، مهدی رضایی2، سید محمد مهدی رضایی3
1دانشگاه فرهنگیان
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف تحقیق حاضر ارائه مدل ابعاد شکل‌گیری هویت حرفه‌ای دانشجو معلمان درس تربیت‌بدنی با استفاده از روش نظریه‌پردازی داده بنیاد بود. رهیافت مورداستفاده در این پژوهش به شیوه سیستماتیک مطرح‌شده توسط استراوس و کوربین بود که دربرگیرنده سه مرحله، کدگذاری باز، کدگذاری محوری و انتخابی هست. عوامل تناسب آموزش، یادگیری مؤثر، رشد ذهنی، دانشگاه هویت‌ساز، برنامه‌های درسی به‌عنوان عوامل علی، متناسب‌سازی انتظارات، علایق حرفه‌ای دانشجو معلمان، زمینه‌سازی دانشگاهی به‌عنوان شرایط زمینه‌ای و ملاحظات اجتماعی و فرهنگی، مداخلات علمی دانشجو معلم، فعالیت‌های شغلی به‌عنوان عوامل زمینه‌ای و عوامل خدمت‌رسانی حرفه‌ای، ایفای نقش مؤثر، تعهد شغلی، سازگاری شغلی به‌عنوان پیامدها شناسایی و طبقه‌بندی شدند. همچنین توسعه آموزش، جهت‌گیری حرفه‌ای، ارزشمند سازی رشته تربیت‌بدنی به‌عنوان راهبردها شناسایی شدند. با توجه به نتایج حاصل از مدل کیفی تحقیق می‌توان گفت متناسب‌سازی آموزش‌های درس ورزش با علایق دانشجو معلمان احتمالاً می‌تواند ابعاد هویت حرفه‌ای آنان را بهبود بخشد و دانشجو معلمان را برای خدمت‌رسانی مطلوب‌تر در مدارس آماده سازد.
کلیدواژه ها
هویت حرفه‌ای، دانشجو معلم، درس تربیت‌بدنی، هویت فردی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر