اثر بخشی آموزش تلفیقی درس ریاضی و تربیت بدنی بر یادگیری مفاهیم ریاضی و انگیزش ورزشی دانش‌آموزان دوره ابتدایی
کد مقاله : 1210-4THPECONF (R1)
نویسندگان
سمیه توکلی *
دبیر تربیت بدنی
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش تلفیقی درس ریاضی و تربیت بدنی بر یادگیری مفاهیم ریاضی و انگیزش ورزشی دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی–کاربردی بوده و در سطح کلاس درس با مشارکت دانش‌آموزان و با روش مشاهده‌ای اجرا گردید. جامعه پژوهش شامل ۳۰ دانش‌آموز پایه سوم یکی از مدارس ابتدایی شهرکرد در سال تحصیلی ۱۴۰۴–۱۴۰۵ بود. در این پژوهش، بخش‌هایی از محتوای کتاب ریاضی شامل مفاهیم شمارش، الگو، اندازه‌گیری و ضرب که قابلیت تلفیق با فعالیت‌های حرکتی داشتند، انتخاب و برای هر مفهوم، فعالیت‌های حرکتی و بازی‌های آموزشی طراحی و اجرا شد. آموزش در شش جلسه در قالب بازی‌ها و تمرین‌های گروهی در کلاس تربیت بدنی برگزار گردید و رفتار یادگیری و انگیزش ورزشی دانش‌آموزان با استفاده از چک‌لیست مشاهده معلم ارزیابی شد. نتایج نشان داد که اجرای آموزش تلفیقی علاوه بر افزایش درک مفاهیم ریاضی، موجب رشد چشمگیر انگیزش ورزشی، افزایش اعتمادبه‌نفس، تمرکز، و همکاری گروهی در میان دانش‌آموزان گردید. همچنین مشاهده‌ها حاکی از آن بود که ترکیب فعالیت‌های شناختی و حرکتی موجب افزایش نشاط، کاهش اضطراب در یادگیری و شکل‌گیری نگرش مثبت نسبت به درس ریاضی شد. در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که آموزش تلفیقی ریاضی و تربیت بدنی الگویی مؤثر برای تقویت یادگیری پایدار و پرورش انگیزش درونی نسبت به فعالیت‌های ورزشی در دوره ابتدایی است.
کلیدواژه ها
آموزش تلفیقی، ریاضی، تربیت بدنی، یادگیری مفاهیم ریاضی، انگیزش ورزشی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر