| تأثیرتمرینات بازیمحورمعلمساخته در مقایسه با تمرینات کتاب راهنما بر مهارتهای بنیادین حرکتی دختران پایه سوم ابتدایی |
| کد مقاله : 1215-4THPECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
مبینا رضالو *1، فاطمه ستارزاده2 1دبیر تربیت بدنی 2دانشجوی سایر دانشگاه |
| چکیده مقاله |
| هدف این پژوهش، مقایسه تأثیر تمرینات کتاب راهنمای معلم با تمرینات معلمساخته بر مهارتهای بنیادین حرکتی و انگیزه دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی بود. پژوهش بهصورت نیمهتجربی با طرح پیشآزمون–پسآزمون و پیگیری چهارماهه همراه با گروه کنترل انجام شد. از میان ۱۷۸ دانشآموز دو مدرسه دولتی استان البرز، بهصورت تصادفی دو گروه آزمایش و کنترل انتخاب شدند. گروه کنترل تمرینات کتاب راهنما و گروه آزمایش تمرینات متنوع و بازیمحور طراحیشده توسط معلم را طی چهار هفته (هفتهای یک جلسه ۴۵ دقیقهای) انجام دادند. برای سنجش مهارتها از آزمون TGMD-3 استفاده شد و ضریب توافق بین ارزیابها برابر با ۰/۹۲ بود. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد هر دو گروه در پسآزمون پیشرفت داشتند، اما عملکرد گروه آزمایش در مهارتهای جابهجایی (F(1,175)=12.46, p=0.038, η²=0.066) و کنترل اشیا (F(1,175)=16.83, p=0.021, η²=0.088) بهطور معنیداری بهتر بود. مدل رگرسیون ۵۷ درصد از واریانس مهارتهای حرکتی را تبیین کرد (R²=0.57). همچنین، میزان انگیزه و لذت از درس تربیتبدنی در گروه آزمایش بهطور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود (p<0.001). نتایج مرحله پیگیری نیز نشان داد اثرات مداخله معلمساخته پس از چهار ماه همچنان پایدار مانده است (p<0.05). در مجموع، تمرینات معلمساخته به دلیل تنوع، بازیمحوری و انطباقپذیری بیشتر، در مدت کوتاه اثربخشی بالاتری در بهبود مهارتهای حرکتی و انگیزه دانشآموزان داشت و این اثرات در بلندمدت نیز حفظ شد. بنابراین، به معلمان تربیتبدنی توصیه میشود از رویکردهای خلاق و بازیمحور برای ارتقای مهارتها و علاقهمندی دانشآموزان بهره گیرند. |
| کلیدواژه ها |
| واژگان کلیدی: مهارتهای بنیادین، تمرینات معلمساخته، دانشآموزان ابتدایی، TGMD-3 |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |