کاربرد یادگیری ماشین در آموزش شخصی‌سازی‌شده مهارت‌های حرکتی در تربیت بدنی مدارس: مرور تحلیلی و پیشنهاد مدل پایلوت
کد مقاله : 1222-4THPECONF
نویسندگان
ریحانه عامریان *1، محیا حمیدی2
1دبیر تربیت بدنی آموزش و پرورش، قم، ایران
2کارشناس ارشد، گروه علوم ورزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران
چکیده مقاله
هدف: این پژوهش با هدف انجام یک مرور تحلیلی بر کاربرد یادگیری ماشین در آموزش شخصی‌سازی‌شده مهارت‌های حرکتی در تربیت بدنی مدارس (۲۰۱۵-۲۰۲۴) و ارائه یک مدل پایلوت عملیاتی تدوین شده است. چالش اصلی در نظام‌های آموزشی سنتی، ناتوانی معلم در ارائه بازخورد عینی، آنی و شخصی‌سازی‌شده به دانش‌آموزان است. روش‌شناسی: مقالات پژوهشی مرتبط با استفاده از عملگرهای بولی و کلیدواژه‌های تخصصی در پایگاه‌های داده معتبر جستجو شد و در نهایت ۳۸ مقاله اصیل پژوهشی بر اساس دستورالعمل‌های PRISMA برای تحلیل کیفی انتخاب گردید. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که فناوری‌های بینایی ماشین (نظیر OpenPose و MediaPipe) به عنوان ابزارهای توانمندساز اصلی ظهور کرده‌اند. این سیستم‌ها با استفاده از شبکه‌های عصبی عمیق، امکان ارزیابی کمی دقیق حرکت و ارائه بازخورد آنی را فراهم می‌کنند که منجر به تسریع نرخ یادگیری در مقایسه با روش‌های سنتی می‌شود. مدل پیشنهادی: بر اساس این یافته‌ها، مدل پیشنهادی پایلوت دستیار هوشمند حرکتی (IMAS) ارائه گردید که بر معماری رایانش لبه‌ای (Edge Computing) برای تضمین حفظ حریم خصوصی داده‌ها و کاهش بار پردازشی تأکید دارد. نتیجه‌گیری و پیشنهادات: نتیجه‌گیری نهایی بر نقش هوش مصنوعی به عنوان یک کاتالیزور تشخیصی تأکید دارد که هرگز جایگزین معلم نخواهد شد. چالش‌های آینده شامل غلبه بر سوگیری الگوریتمی، چالش‌های محیطی (انسداد و نور) و لزوم اجرای مطالعات طولی بر روی تأثیر این سیستم‌ها در طول یک سال تحصیلی است.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، تربیت بدنی، مهارت‌های حرکتی، یادگیری شخصی‌سازی‌شده
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر