نقش کارورزی در توسعه حرفه ای معلمان تربیت بدنی در دوره پیش خدمت و بدو ورود یک مرور تحلیلی مضمونی سیستماتیک
کد مقاله : 1223-4THPECONF (R2)
نویسندگان
بیتا توزنده جانی *1، امیر حسین نارویی2، تکتم نعمتی3
1دانشگاه شهید هاشمی نژاد مشهد
2دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی
3دانشگاه فرهنگیان شهید هاشمی نژاد
چکیده مقاله
چکیده

این مطالعه مروزی با هدف تحلیل نقش کارورزی در توسعه حرفه ای معلمان تربیت بدنی در دوره پیش از خدمت و بدو ورود انجام شد. برای این منظور ۱۶ پژوهش داخلی و بین المللی بررسی شدند و با استفاده از تحلیل مضمون مقایسه ای تحلیل شدند. یافته ها نشان دادند که کارورزی ساختارمند بیشترین تأثیر را در ارتقای شایستگی های حرفه ای دارد. این شایستگی ها شامل مدیریت کلاس طراحی و اجرای درس مهارت های موقعیت محور و خودکارآمدی آموزشی هستند با این حال چالش هایی مانند ضعف ارتباط دانشگاه و مدرسه نبود معیارهای ارزیابی استاندارد محدودیت حمایت حرفه ای و شکاف نظریه و عمل، اثربخشی کارورزی را کاهش می دهند. بررسی مطالعات نشان داد برنامه های کارورزی طولانی مدت نظارت مستمر و تجربه مستقیم تدریس بیشترین نقش را در شکل دهی هویت حرفه ای و آمادگی عملی معلمان دارند در نتیجه ارتقای کیفیت کارورزی پیش نیاز کلیدی حرفه ای سازی معلمان تربیت بدنی در مراحل آغازین مسیر شغلی است.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی کارورزی توسعه حرفه ای معلمان تربیت بدنی رشد مهارتهای حرفه ای پیشرفت شغلی معلمان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر