مروری تطبیقی بر رویکرد های آماده سازی و آموزش معلمان تربیت بدنی در ایران و کشور های پیشرو
کد مقاله : 1224-4THPECONF
نویسندگان
سیده مهلا محمودزاده آخرت *1، فاطمه محمدی راد1، تکتم نعمتی2
1دانشجو کارشناسی آموزش تربیت بدنی پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد
2استادیار گروه آموزشی تربیت بدنی پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد
چکیده مقاله
این مقاله با هدف تبیین و مقایسه مسیرهای آماده‌سازی معلمان تربیت‌بدنی در کشورهای آمریکا، ژاپن، کانادا و ایران تدوین شده است. تربیت معلم تربیت‌بدنی در هر کشور متأثر از ساختار آموزشی، فلسفه تربیتی و نظام مدیریتی آن است و بررسی تطبیقی این نظام‌ها می‌تواند به بهبود برنامه‌های ملی تربیت معلم کمک کند. پژوهش حاضر به روش مروری انجام شده و مبتنی بر تحلیل اسناد، مطالعات پیشین، قوانین آموزشی و گزارش‌های رسمی دانشگاه‌ها و نهادهای تربیت معلم است. داده‌ها پس از استخراج و طبقه‌بندی، بر اساس مؤلفه‌هایی همچون مسیرهای ورود به حرفه، الزامات گواهی صلاحیت، محتوا و ساختار برنامه‌های آموزشی، میزان تأکید بر مهارت‌های عملی و نظام کارورزی مورد تحلیل قرار گرفتند.
نتایج نشان می‌دهد که در آمریکا مسیرهای متنوعی برای صدور گواهی وجود دارد و ریزـ‌تدریس و کارورزی طولانی‌مدت جایگاه مهمی دارند. در ژاپن تربیت معلم ساختاریافته، مهارت‌محور و مبتنی بر آزمون‌های ملی است و تأکید بر ورزش مادام‌العمر و تسلط عملی معلمان مشاهده می‌شود. در کانادا با وجود مدیریت استانی، استانداردهای ملی منسجم بوده و دوره‌های دانشگاهی رسمی شرط اصلی دریافت صلاحیت تدریس هستند. در ایران نیز دانشگاه فرهنگیان مسئول اصلی تربیت معلم تربیت‌بدنی است و برنامه‌های آن ترکیبی از آموزش نظری، مهارت‌های عملی و کارورزی می‌باشد.
به‌طور کلی یافته‌ها نشان می‌دهند که اگرچه ساختارها و مسیرهای تربیت معلم در این کشورها متفاوت است، اما همه آنها بر تلفیق دانش نظری، توانمندی عملی، کارورزی مؤثر و سنجش صلاحیت حرفه‌ای تأکید مشترک دارند. این مقایسه می‌تواند زمینه‌ای برای بازنگری و ارتقای برنامه‌های تربیت معلم تربیت‌بدنی در ایران فراهم کند.
کلیدواژه ها
تربیت معلم تربیت‌بدنی، مسیرهای آماده‌سازی، صلاحیت حرفه‌ای، کارورزی عملی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر