| مروری تطبیقی بر رویکرد های آماده سازی و آموزش معلمان تربیت بدنی در ایران و کشور های پیشرو |
| کد مقاله : 1224-4THPECONF |
| نویسندگان |
|
سیده مهلا محمودزاده آخرت *1، فاطمه محمدی راد1، تکتم نعمتی2 1دانشجو کارشناسی آموزش تربیت بدنی پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد 2استادیار گروه آموزشی تربیت بدنی پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد |
| چکیده مقاله |
| این مقاله با هدف تبیین و مقایسه مسیرهای آمادهسازی معلمان تربیتبدنی در کشورهای آمریکا، ژاپن، کانادا و ایران تدوین شده است. تربیت معلم تربیتبدنی در هر کشور متأثر از ساختار آموزشی، فلسفه تربیتی و نظام مدیریتی آن است و بررسی تطبیقی این نظامها میتواند به بهبود برنامههای ملی تربیت معلم کمک کند. پژوهش حاضر به روش مروری انجام شده و مبتنی بر تحلیل اسناد، مطالعات پیشین، قوانین آموزشی و گزارشهای رسمی دانشگاهها و نهادهای تربیت معلم است. دادهها پس از استخراج و طبقهبندی، بر اساس مؤلفههایی همچون مسیرهای ورود به حرفه، الزامات گواهی صلاحیت، محتوا و ساختار برنامههای آموزشی، میزان تأکید بر مهارتهای عملی و نظام کارورزی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان میدهد که در آمریکا مسیرهای متنوعی برای صدور گواهی وجود دارد و ریزـتدریس و کارورزی طولانیمدت جایگاه مهمی دارند. در ژاپن تربیت معلم ساختاریافته، مهارتمحور و مبتنی بر آزمونهای ملی است و تأکید بر ورزش مادامالعمر و تسلط عملی معلمان مشاهده میشود. در کانادا با وجود مدیریت استانی، استانداردهای ملی منسجم بوده و دورههای دانشگاهی رسمی شرط اصلی دریافت صلاحیت تدریس هستند. در ایران نیز دانشگاه فرهنگیان مسئول اصلی تربیت معلم تربیتبدنی است و برنامههای آن ترکیبی از آموزش نظری، مهارتهای عملی و کارورزی میباشد. بهطور کلی یافتهها نشان میدهند که اگرچه ساختارها و مسیرهای تربیت معلم در این کشورها متفاوت است، اما همه آنها بر تلفیق دانش نظری، توانمندی عملی، کارورزی مؤثر و سنجش صلاحیت حرفهای تأکید مشترک دارند. این مقایسه میتواند زمینهای برای بازنگری و ارتقای برنامههای تربیت معلم تربیتبدنی در ایران فراهم کند. |
| کلیدواژه ها |
| تربیت معلم تربیتبدنی، مسیرهای آمادهسازی، صلاحیت حرفهای، کارورزی عملی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |