| ارتباط بین سواد بدنی ادراک شده و میزان تمایل به فعالیت بدنی دختران نوجوان |
| کد مقاله : 1225-4THPECONF |
| نویسندگان |
|
نازنین جلالی محمد آبادی *1، یگانه کارگر2، حسین صمدی3 1کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، بخش علوم ورزشی، دانشگاه یزد، یزد، 2کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، بخش علوم ورزشی، دانشگاه یزد، یزد، ایران 3دانشیار رفتار حرکتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، بخش علوم ورزشی، دانشگاه یزد، یزد، ایران |
| چکیده مقاله |
| سبک زندگی بیتحرک و همچنین کاهش سطح فعالیت بدنی، به عنوان چالشی مشترک در بسیاری از کشورها مطرح است و پیامدهای جدی جسمانی و روان شناختی برای افراد در تمامی گروه های سنی را دارد. هدف مطالعه حاضر بررسی ارتباط سواد بدنی ادراکشده با میزان تمایل به فعالیت بدنی دختران نوجوان بود. مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی بود. ۱۲۳ دختر دانشآموز مقطع متوسطه دوم (سنین 18-16 سال) در سال تحصیلی 1405-1404 به روش در دسترس در پژوهش شرکت کردند. ابزارهای جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه سواد بدنی ادراکشده (PPLI) 9 گویهای سام و همکاران (2016) و پرسشنامه تمایل به فعالیت بدنی 14 گویهای شهلایی (1390) بود که روایی محتوایی و پایایی مناسبی داشتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد بین سواد بدنی ادارک شده و تمایل به فعالیت بدنی رابطه مثبت و معناداری برقرار است (01/0>P ، r=0/55 ). یافتهها حاکی از آن است که تقویت سواد بدنی ادراکشده میتواند سطح فعالیت بدنی دختران نوجوان را افزایش دهد و پیشنهاد میشود برنامههای آموزشی مدرسهمحور بر این عامل تمرکز کنند. |
| کلیدواژه ها |
| سواد بدنی ادراک شده، فعالیت بدنی، نوجوانان |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |