تأثیر تمرینات حرکتی-شناختی بر توجه و یادگیری مهارت‌های حرکتی: یک مرور نظام‌مند با تحلیل کیفی
کد مقاله : 1229-4THPECONF (R2)
نویسندگان
مریم حجاریان طاهری *1، دنیا پاداش2، مریم خلجی3
1دانشگاه فرهنگیان
2استاد راهنما
3استاد مشاور دانشگاه تهران و فرهنگیان
چکیده مقاله
تمرینات حرکتی–شناختی به‌عنوان رویکردی میان‌رشته‌ای در آموزش مهارت‌های حرکتی، با ترکیب همزمان فعالیت‌های جسمانی و تکالیف ذهنی، بستری مناسب برای بهبود عملکرد مغزی و ارتقای یادگیری حرکتی فراهم می‌کنند. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و از نظر هدف، کاربردی بوده و با روش مرور کتابخانه‌ای انجام شده است. داده‌ها به‌صورت کیفی جمع‌آوری شده‌اند. هدف این مقاله مروری، تحلیل نظام‌مند پژوهش‌های انجام‌شده درباره تأثیر تمرینات حرکتی–شناختی بر توجه و یادگیری مهارت‌های حرکتی است. بدین منظور، مطالعات منتشرشده بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۵ در پایگاه‌های معتبر PubMed، Scopus و Web of Science با استفاده از کلیدواژه‌های تمرینات حرکتی–شناختی، توجه، یادگیری حرکتی و آموزش تربیت‌بدنی جست‌وجو شدند و مقالات مشابه برای کدگذاری و تحلیل انتخاب شدند.یافته‌ها نشان می‌دهد که تمرینات حرکتی–شناختی از طریق فعال‌سازی همزمان سیستم‌های شناختی و حرکتی، موجب تقویت توجه پایدار، توجه انتخابی و کنترل اجرایی می‌شوند. این فرایند به افزایش سرعت یادگیری، بهبود دقت عملکرد و حفظ بهتر مهارت‌ها در شرایط مختلف کمک می‌کند. علاوه بر این، شواهد بیانگر آن است که این نوع تمرینات به‌ویژه در کودکان، سالمندان و افراد دارای اختلالات شناختی یا حرکتی اثربخشی بیشتری نسبت به تمرینات صرفاً حرکتی دارند.نتایج بررسی انتقادی مقالات نشان داد که نوع تکالیف شناختی، شدت و مدت تمرینات و ویژگی‌های جمعیت مورد مطالعه از عوامل مهم در میزان اثربخشی این رویکرد هستند. در نهایت، می‌توان نتیجه گرفت که تمرینات حرکتی–شناختی در صورت تعیین دقیق ساختار، اهداف و شرایط اجرا و نیز تطبیق با نیازهای فردی، می‌توانند راهبردی کارآمد در برنامه‌های آموزشی و توان‌بخشی باشند.
کلیدواژه ها
تمرینات حرکتی‌-‌شناختی، توجه، یادگیری حرکتی، آموزش تربیت بدنی‌.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر