گونه توانستم انزواطلبی و کم رویی دانش‌آموز تک‌والد را با فعالیت های ورزشی برطرف کنم؟
کد مقاله : 1230-4THPECONF (R1)
نویسندگان
سارا سلطانیها *1، مهدیه آیرم2
1آموزش و پرورش
2هیت علمی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
با توجه به نقش تربیت بدنی و ورزش، به خصوص انجام بازی های گروهی در شکل گیری و تقویت مهارت های اجتماعی و ایجاد یک تعامل سازنده با دیگران، این پژوهش با هدف بررسی و بهبود مشکل انزواطلبی و کم رویی یک دانش‌آموز دوره ابتدایی انجام شد؛ دانش‌آموزی که به‌دلیل تجربه تلخ طلاق والدین و تنش‌های شدید خانوادگی، دچار پیامدهای رفتاری و عاطفی قابل توجهی شده بود. روش کار بر پایه الگوی اقدام پژوهی، شامل توصیف وضعیت موجود، گردآوری شواهد، تحلیل داده‌ها و اجرای راهکارهای اصلاحی شکل گرفت. داده‌ها از طریق مشاهده، مصاحبه، پرسش‌نامه و بررسی اسناد گردآوری شد. یافته‌ها نشان داد که استفاده از بازی‌درمانی، تقویت مهارت‌های ارتباطی، تشویق به فعالیت‌های گروهی و ایجاد فضای امن عاطفی، به‌طور چشمگیری موجب کاهش رفتارهای انزواطلبانه و افزایش اعتماد به‌نفس دانش‌آموز شد. نقش معلم تربیت بدنی، در این مسیر بسیار مهم است؛ زیرا کلاس تربیت بدنی، محیطی است که کودک بخش زیادی از تعاملات خود را در آن نشان می دهد. در پایان پیشنهاداتی برای والدین و معلمان ارائه شده است تا بتوانند از بروز آسیب‌های رفتاری مشابه، پیشگیری کنند و در کاهش یا تغییر آن، نقش موثر داشته باشند.
کلیدواژه ها
اقدام پژوهی، انزواطلبی، کم رویی، دانش آموز، فعالیت های ورزشی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر