رابطه سواد دیجیتال و پذیرش هوش مصنوعی در میان معلمان تربیت‌بدنی
کد مقاله : 1231-4THPECONF
نویسندگان
فاطمه نیک سرشت *1، امین صابری2
1گروه آموزش تربیت بدنی،دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
2دبیر تربیت بدنی اداره آموزش و پرورش آبادان ، خوزستان، ایران
چکیده مقاله
هدف این مطالعه بررسی تأثیر سواد دیجیتال بر پذیرش هوش مصنوعی در میان معلمان تربیت‌بدنی شهر اهواز است. پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بوده که داده‌ها از طریق پرسشنامه‌های استاندارد شامل ۳۷ سؤال برای سنجش سواد دیجیتال و ۶ سؤال برای پذیرش هوش مصنوعی، از ۱۵۰ معلم جمع‌آوری شده است. نمونه‌گیری به صورت خوشه‌ای-تصادفی چندمرحله‌ای انجام و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار26 SPSS صورت گرفت. یافته‌ها بیانگر میانگین ۳.۸۲ در سواد دیجیتال و ۴.۳۵ در پذیرش هوش مصنوعی است که نشان‌دهنده سطح بالای مهارت و پذیرش فناوری در بین معلمان است. همچنین همبستگی مثبت و معنادار (۰.۶۷ با p<0.01) بین سواد دیجیتال و پذیرش هوش مصنوعی مشاهده شد که اهمیت مهارت‌های دیجیتال را در تسهیل پذیرش فناوری‌های آموزشی نوظهور تأیید می‌کند. نتایج این پژوهش بر ضرورت تدوین و اجرای برنامه‌های توسعه حرفه‌ای برای ارتقای سواد دیجیتال و افزایش اعتماد به هوش مصنوعی در معلمان تربیت‌بدنی تأکید دارد که می‌تواند به بهبود کیفیت آموزش در این حوزه منجر شود. این مطالعه چشم‌اندازی نوین برای تحول دیجیتال در آموزش تربیت‌بدنی ارائه می‌کند.
کلیدواژه ها
سواد دیجیتال، هوش مصنوعی، معلمان تربیت‌بدنی، پذیرش فناوری، آموزش حرفه‌ای
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر