ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان تربیت بدنی از طریق مشارکت در پژوهش‌های آموزشی
کد مقاله : 1234-4THPECONF
نویسندگان
حجت مردانه طالشمکائیل *
گروه آموزش تربیت‌بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران
چکیده مقاله
توسعه حرفه‌ای معلمان تربیت بدنی در نظام آموزشی ایران، برای دستیابی به اهداف سلامت‌محور و پرورشی، نیازمند گذر از الگوهای سنتی آموزش ضمن خدمت و حرکت به‌سوی رویکردهایی است که معلم را در مقام عامل اندیشه‌ورز و دانش‌آفرین قرار می‌دهد. این پژوهش با رویکرد تحلیلی-نظری و بر اساس مرور سیستماتیک ادبیات داخلی و بین‌المللی منتشرشده در فاصله 2020 تا 2025 و (1400 تا 1403 برای منابع فارسی)، به بررسی نقش مشارکت معلمان تربیت بدنی در پژوهش‌های آموزشی در ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای آنان می‌پردازد. تحلیل محتوای کیفی منابع نشان می‌دهد که اصلی‌ترین مانع تحقق این ارتقا، شکاف ساختاری میان سه سطح دانشگاهی، مدرسه و سیاست‌گذاری است؛ شکافی که باعث شده پژوهش در عمل، با وجود تأکید سند تحول بنیادین، همچنان فعالیتی فردی، اختیاری و حاشیه‌ای تلقی شود. بر مبنای یافته‌ها، چارچوب «اکوسیستم پژوهشی حرفه‌ای» پیشنهاد شده است؛ چارچوبی که تعامل هم‌افزا میان دانشگاه فرهنگیان (به‌عنوان تولیدکننده چارچوب‌های نظری)، مدرسه (به‌عنوان بستر تولید دانش کاربردی) و نظام آموزشی (به‌عنوان حامی سیاستی) را ضروری می‌داند. نتایج نشان می‌دهد که ادغام ساختاریافته مؤلفه‌های پژوهش‌محوری در برنامه‌های تربیت‌معلم، سازوکارهای مدرسه‌محور و نظام ارزشیابی معلمان، می‌تواند زمینه‌ساز تقویت دانش آموزشی-محتوایی، خودکارآمدی حرفه‌ای و عاملیت تربیتی معلمان تربیت بدنی شده و مسیر تحول پایدار در حرفه معلمی این حوزه را فراهم کند.
کلیدواژه ها
توسعه حرفه‌ای معلمان، پژوهش در عمل، شایستگی‌های حرفه‌ای تدریس، تربیت بدنی، اکوسیستم پژوهشی حرفه‌ای
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر