مروری نظام مند برتبیین نقش و جایگاه برنامه‌های کارورزی در شکل‌دهی به هویت حرفه‌ای معلمان
کد مقاله : 1237-4THPECONF (R1)
نویسندگان
فاطمه حسن زاده1، معصومه تقی زاده ایوب *1، فاطمه کیهانی2
1گروه آموزش تربیت بدنی.دانشگاه فرهنگیان.صندوق پستی۸۸۹- ۱۴۶۶۵ تهران.ایران
2گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
چکیده مقاله
کارورزی به‌عنوان فرآیندی سرنوشت‌ساز، پیوندی عمیق میان دانش نظری و تجربه عملی برقرار می‌کند و نقشی اساسی در تبدیل دانشجویان به معلمانی توانمند، آگاه و اثرگذار دارد. این پژوهش با هدف بررسی نقش برنامه‌های کارورزی در شکل‌گیری ابعاد مختلف هویت حرفه‌ای معلمان انجام شده است. مطالعه حاضر به روش مرور نظام‌مند و با بهره‌گیری از تحلیل محتوای کیفی بیست‌و‌یک پژوهش علمی معتبر صورت گرفت.
یافته‌ها نشان می‌دهد که کارورزی مؤثر، نقشی تعیین‌کننده در تکوین هویت حرفه‌ای، ارتقای شایستگی‌های آموزشی و بهبود مهارت‌های عملی دانشجومعلمان دارد. از مهم‌ترین عوامل موفقیت این دوره می‌توان به راهنمایی دقیق و مستمر، برنامه‌ریزی درسی منظم و هدفمند، کیفیت تعامل میان دانشگاه، مدرسه و دانشجو، و ارائه بازخورد سازنده اشاره کرد. در مقابل، چالش‌هایی همچون کمبود آموزش کافی برای راهنمایان، حجم بالای کار، و ناهماهنگی میان آموزش‌های دانشگاهی و نیازهای واقعی میدان عمل، از موانع اصلی اجرای مطلوب این برنامه‌ها محسوب می‌شوند.پژوهش حاضر بر ضرورت بازنگری در ساختار، محتوای آموزشی و شیوه اجرای دوره‌های کارورزی تأکید دارد. تمرکز بر تجربه‌ورزی عملی، فراهم‌سازی حمایت حرفه‌ای و ارتقای کیفیت راهنمایی می‌تواند زمینه‌ساز پرورش معلمان تربیت‌بدنی کارآمد، خلاق و اثرگذار در نظام آموزشی کشور باشد.
کلیدواژه ها
کارورزی، معلم، دانشگاه، تربیت بدنی، رشد حرفه‌ای.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر