| مروری نظام مند برتبیین نقش و جایگاه برنامههای کارورزی در شکلدهی به هویت حرفهای معلمان |
| کد مقاله : 1237-4THPECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
فاطمه حسن زاده1، معصومه تقی زاده ایوب *1، فاطمه کیهانی2 1گروه آموزش تربیت بدنی.دانشگاه فرهنگیان.صندوق پستی۸۸۹- ۱۴۶۶۵ تهران.ایران 2گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| کارورزی بهعنوان فرآیندی سرنوشتساز، پیوندی عمیق میان دانش نظری و تجربه عملی برقرار میکند و نقشی اساسی در تبدیل دانشجویان به معلمانی توانمند، آگاه و اثرگذار دارد. این پژوهش با هدف بررسی نقش برنامههای کارورزی در شکلگیری ابعاد مختلف هویت حرفهای معلمان انجام شده است. مطالعه حاضر به روش مرور نظاممند و با بهرهگیری از تحلیل محتوای کیفی بیستویک پژوهش علمی معتبر صورت گرفت. یافتهها نشان میدهد که کارورزی مؤثر، نقشی تعیینکننده در تکوین هویت حرفهای، ارتقای شایستگیهای آموزشی و بهبود مهارتهای عملی دانشجومعلمان دارد. از مهمترین عوامل موفقیت این دوره میتوان به راهنمایی دقیق و مستمر، برنامهریزی درسی منظم و هدفمند، کیفیت تعامل میان دانشگاه، مدرسه و دانشجو، و ارائه بازخورد سازنده اشاره کرد. در مقابل، چالشهایی همچون کمبود آموزش کافی برای راهنمایان، حجم بالای کار، و ناهماهنگی میان آموزشهای دانشگاهی و نیازهای واقعی میدان عمل، از موانع اصلی اجرای مطلوب این برنامهها محسوب میشوند.پژوهش حاضر بر ضرورت بازنگری در ساختار، محتوای آموزشی و شیوه اجرای دورههای کارورزی تأکید دارد. تمرکز بر تجربهورزی عملی، فراهمسازی حمایت حرفهای و ارتقای کیفیت راهنمایی میتواند زمینهساز پرورش معلمان تربیتبدنی کارآمد، خلاق و اثرگذار در نظام آموزشی کشور باشد. |
| کلیدواژه ها |
| کارورزی، معلم، دانشگاه، تربیت بدنی، رشد حرفهای. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |