مقایسه آثار روانی-اجتماعی بازی‌های رایانه‌ای و فعالیت ورزشی از دیدگاه دانش‌آموزان دوره اول متوسطه شهر یزد
کد مقاله : 1238-4THPECONF
نویسندگان
فرشته کتبی *
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
تحقیق حاضر، به بررسی مقایسه آثار روانی-اجتماعی بازی‌های رایانه‌ای و فعالیت ورزشی از دیدگاه دانش‌آموزان دوره اول متوسطه شهر یزد پرداخت. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانش‌آموزان دوره اول متوسطه شهر یزد تشکیل داد، که با استفاده از جدول مورگان 380 نفر به ‌عنوان نمونه اماری انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه حیدری (1395) استفاده شد. یافته‌های توصیفی نشان داد، اکثر دانش‌آموزان علاقه خیلی زیادی به انجام فعالیت‌های ورزشی دارند در حالی‌که؛ همین دانش‌آموزان در حد متوسط تمایل به انجام بازی‌های رایانه‌ای داشتند، همچنین در شرایط مساعد اغلب دانش‌آموزان ترجیح می‌دادند به فعالیت‌های ورزشی بپردازند تا بازی‌های رایانه‌ای. نتایج حاصل از یافته‌های استنباطی تحقیق نشان داد؛ میانگین نمرات آثار روانی (درون‌فردی)، اجتماعی (برون‌فردی) و روانی-اجتماعی فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان از میانگین نمرات آثار روانی (درون‌فردی)، اجتماعی (برون‌فردی) و روانی-اجتماعی بازی‌های رایانه‌ای بیشتر بود. توصیه می‌گردد؛ مسئولان ذی‌ربط شرایطی فراهم آورند تا امکان انجام فعالیت ورزشی برای نوجوانان بیشتر فراهم گردد.
کلیدواژه ها
آثار روانی_اجتماعی، فعالیت‌های ورزشی، بازی‌های رایانه‌ای، دانش‌آموزان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر