| انگیزش تا سرخوردگی: تجربه دانشآموزان دختر از محتوای تناسباندام اینستاگرام |
| کد مقاله : 1240-4THPECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
سعید یوسفی *1، لاله حسن نژاد2، فاطمه حمدی شلتوکی3 1دانشگاه تبریز 2آموزش و پرورش 3آموزش و پرورش دزفول |
| چکیده مقاله |
| پژوهش پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر محتوای مرتبط با تناسباندام در اینستاگرام بر دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم انجام شد. این مطالعه بهصورت پیمایش مقطعی و با رویکردی ترکیبی و مبتنی بر روش تحلیل مضمون پاسخهای باز پرسشنامه طراحی شد. دادهها به کمک پرسشنامه آنلاین که شامل سؤالات بسته و باز بود گردآوری شد. نمونهگیری بهصورت هدفمند و سپس تصادفی از شش دبیرستان شهرستان دزفول انجام گرفت و در نهایت اطلاعات ۳۲۳ دانشآموز برای تحلیل نهایی استفاده شد. یافتههای کیفی حاصل از تحلیل مضمون بر اساس روش کلایزری نشان داد که محتوای تناسباندام در اینستاگرام برای بخشی از دانشآموزان، منبعی از انگیزش، امید و تمرکز کوتاهمدت بر رفتارهای سالم مانند ورزش و تغذیه متعادل بوده است. در مقابل، گروه دیگری از دانشآموزان تجربههایی از سرخوردگی، کاهش عزتنفس و احساس ناامیدی ناشی از مقایسه خود با بدنهای ایدئال گزارش کردند. بر این اساس، نتایج پژوهش نوعی دوگانگی را در تجربه دانشآموزان نشان میدهد؛ تجربهای که از انگیزش و خودمراقبتی آغاز میشود و تا سرخوردگی و فشار روانی ادامه مییابد. علاوه بر این، مشخص شد میزان تعامل با این محتوا با ایجاد تغییرات کوتاهمدت در رفتارهای مرتبط با ورزش و تغذیه همراه بوده است، با این حال تداوم این رفتارها اغلب با موانعی مانند خستگی، بیحوصلگی و کمبود منابع روبهرو شده است. در نتیجه، اگرچه پستهای تناسباندام در اینستاگرام میتوانند انگیزش قابلتوجهی ایجاد کنند، تبدیل این انگیزش لحظهای به رفتار پایدار نیازمند محتوای آموزشی مرحلهبهمرحله، اهداف کوچک و قابلپیگیری، داستانهای واقعگرایانه و همچنین حمایت اجتماعی است. |
| کلیدواژه ها |
| تناسباندام، اینستاگرام، کمتحرکی، فعالیتورزشی، دانشآموزان |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |