| تأثیر آموزش تلفیقی موسیقی و بازی بر رشد مهارتهای حرکتی کودکان دوره ابتدایی: یک مرور سیستماتیک |
| کد مقاله : 1245-4THPECONF |
| نویسندگان |
|
فاطمه امیرمحمودی * معلم |
| چکیده مقاله |
| هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش تلفیقی موسیقی و بازی بر رشد مهارتهای حرکتی کودکان دوره ابتدایی با استفاده از روش مرور سیستماتیک بود. این پژوهش از نوع توصیفی و مبتنی بر مرور کتابخانهای است. جامعه آماری شامل تمامی مقالات فارسی و انگلیسی منتشرشده بین سالهای ۱۳۹۷ تا مهر ۱۴۰۴ جستجوی مقالات در پایگاههای پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی ، مگیران، نورمگز، پاب مد، اسکوپوس و گوگل اسکالر بود. جستجو با کلیدواژههای «رشد حرکتی»، «آموزش تلفیقی»، «موسیقی و حرکت»، «بازی ریتمیک» و با بهکارگیری عملگرهای بولی انجام شد. در مرحله نخست ۵۲ مقاله شناسایی شد که پس از غربالگری عنوان، چکیده و متن کامل، و با اعمال معیارهای ورود شامل: سن ۶ تا ۱۲ سال، مدت مداخله حداقل ۸ هفته، استفاده از ابزارهای استاندارد ارزیابی و طرح پژوهشی تجربی یا شبهتجربی، در نهایت ۱۴ مقاله با حجم نمونه مجموع ۷۴۲ کودک وارد تحلیل نهایی شدند. یافتهها نشان داد برنامههای تلفیقی موسیقی و بازی بهطور میانگین موجب بهبود 6/34 درصدی مهارتهای حرکتی درشت و 4/28 درصدی مهارتهای حرکتی ظریف میشوند و اندازه اثر آنها در دامنه 48/0 تا 87/0 η² گزارش شده است. همچنین این مداخلات موجب افزایش انگیزش درونی و کاهش خستگی ادراکشده در کودکان شدند. بر این اساس، آموزش تلفیقی موسیقی و بازی رویکردی مؤثر، کمهزینه و قابلاجرا در چارچوب ساعت تربیتبدنی مدارس ابتدایی پیشنهاد میشود. |
| کلیدواژه ها |
| اموزش تلفیقی موسیقی و بازی ،رشد مهارت های حرکتی کودکان دوره ابتدایی ، بازی های ریتمیک ، مرور سیستماتیک |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |