| تأثیر عوامل محیطی و آموزشی بر توسعه سواد حرکتی دانشآموزان دختر: تمرکز بر امکانات ورزشی و دانش معلمان تربیتبدنی |
| کد مقاله : 1253-4THPECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
سحر خسروی1، مهران احدی *2، بهزاد دیوکان3 1کارشناسی ارشد، گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 21111111111 3گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ،واحد تهران شرق ،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای سواد حرکتی دانشآموزان دختر در مدارس ایران، به روش کیفی و با رویکرد تحلیل تماتیک انجام شد. جامعه پژوهش شامل کارشناسان آموزش و پرورش، معلمان تربیتبدنی و مدیران مدارس بود که با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته جمعآوری و با استفاده از کدگذاری باز تحلیل شدند. نتایج نشان داد که پنج محور اصلی بر توسعه سواد حرکتی دانشآموزان دختر تأثیرگذارند: تسهیلات ورزشی و زیرساختها، دانش و عملکرد معلمان تربیتبدنی، انگیزه و سواد حرکتی دانشآموزان و خانوادهها، همکاری و هماهنگی سازمانها، و برنامههای فوقبرنامه و ارزشیابی. بیشترین تمرکز بر دانش و عملکرد معلمان تربیتبدنی (۳۲ درصد) و تسهیلات ورزشی و زیرساختها (۳۰ درصد) بود که اهمیت آموزش و تخصص معلمان و فراهم کردن امکانات ورزشی استاندارد را برجسته میکند. همچنین، انگیزه دانشآموزان و خانوادهها برای مشارکت فعال در فعالیتهای حرکتی و ورزشی (۲۲ درصد) به عنوان عامل مهم دیگری شناسایی شد. یافتهها نشان میدهد که ارتقای سواد حرکتی مستلزم فراهم کردن تسهیلات مناسب، ارتقای دانش و مهارت معلمان، طراحی برنامههای انگیزشی و آموزشی برای دانشآموزان و خانوادهها و ایجاد هماهنگی میان سازمانهای متولی ورزش است. این پژوهش پیشنهادهای اجرایی و سیاستگذاری مشخصی برای بهبود کیفیت ورزش دانشآموزی و توسعه سواد حرکتی ارائه میدهد. |
| کلیدواژه ها |
| سواد حرکتی، دانشآموزان دختر، معلمان تربیتبدنی، امکانات ورزشی، توسعه ورزش دانشآموزی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |