| تأثیر مداخله حرکتی سازمانیافته مبتنی بر چالشهای شناختی بر کنترل مهاری و توجه پایدار در دانشآموزان مبتلا به نقصتوجه/ بیشفعالی |
| کد مقاله : 1254-4THPECONF |
| نویسندگان |
|
زهرا امینی روشن، فاطمه کیهانی * گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر مداخله حرکتی سازمان یافته مبتنی بر چالشهای شناختی بر کنترل مهاری و توجه پایدار در دانش آموزان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی انجام شد. روش مطالعه نیمهآزمایشی و طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی (8 تا 12 سال) مبتلا به اختلال نقص توجه-بیشفعالی شهر مشهد در سال تحصیلی1404-1403تشکیل دادند. 20 دانشآموز به عنوان نمونهی در دسترس از یک مرکز آموزشی-درمانی ویژه کودکان با مشکلات یادگیری و توجه که معیارهای ورود را داشتند انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی در دو گروه تجربی (۱۰ نفر) و کنترل (۱۰نفر) جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مشخصات جمعیتشناختی، مقیاس درجهبندی کانرز والدین (فرم کوتاه)، آزمون برو/نرو به عنوان شاخص کنترل مهاری و آزمون کامپیوتری عملکرد پیوسته برای سنجش توجه پایدار به کار رفت. پس از انجام پیش آزمون از هر دو گروه، گروه تجربی به مدت 8 هفته و هر هفته 3 جلسه 60 دقیقهای در برنامه مداخله حرکتی-شناختی شرکت کردند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 26 استفاده شد. برای مقایسه نمرات پیشآزمون و پسآزمون بین دو گروه از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش به وضوح نشان داد که مداخلهی مبتنی بر فعالیتبدنی، بهبود معناداری در عملکردهای اجرایی شامل کنترل مهاری و توجه پایدار در گروه تجربی کودکان ایجاد کرده است، در حالی که گروه کنترل فاقد این تغییرات معنادار بود (p≤0/05). |
| کلیدواژه ها |
| مداخله حرکتی، کنترل مهاری، توجه پایدار، نقصتوجه/ بیشفعالی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |