چگونه توانستم رفتارهای پرخاشگرانه دانش‌آموزان را با ورزش‌های تیمی کاهش دهم؟ (اقدام پژوهی)
کد مقاله : 1256-4THPECONF
نویسندگان
مریم آقازاده *1، زهرا ثقفیان2
1دبیر تربیت بدنی آموزش و پرورش
2مدیر مدرسه- دبیر آموزش و پرورش
چکیده مقاله
هدف این پژوهش، کاهش رفتارهای پرخاشگرانه دانش‌آموزان در کلاس‌های تربیت‌بدنی از طریق به‌کارگیری برنامه‌ای ساختارمند از ورزش‌های تیمی و رقابت‌های سالم بود. در این راستا، با استفاده از رویکرد اقدام‌پژوهی و طی چند چرخه متوالی، ابتدا وضعیت موجود کلاس از نظر میزان پرخاشگری، کناره‌گیری از فعالیت‌های گروهی و ضعف در همکاری شناسایی شد، سپس با بهره‌گیری از مشاهده نظام‌مند، پرسش‌نامه و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته، داده‌های اولیه گردآوری گردید. بر اساس این اطلاعات، مداخله‌ای مبتنی بر ورزش‌های تیمی به‌ویژه والیبال طراحی و اجرا شد که در آن بر مشارکت فعال همه دانش‌آموزان، آموزش قواعد رقابت سالم، تأکید بر احترام متقابل، ارائه بازخورد مثبت، استفاده از موسیقی در بخش‌های گرم‌کردن و ایجاد فضای شاد و حمایتی در کلاس تأکید گردید. نتایج نشان داد پس از اجرای مداخله، بروز رفتارهای پرخاشگرانه فیزیکی و کلامی به‌طور محسوسی کاهش یافت، میزان حضور و درگیری دانش‌آموزان در فعالیت‌های گروهی افزایش پیدا کرد و مؤلفه‌هایی مانند همکاری، مسئولیت‌پذیری، خودکنترلی و احترام به قوانین در میان آنان تقویت شد. همچنین، بازخورد معلمان و والدین حاکی از کاهش تنش‌ها، بهبود روابط اجتماعی و افزایش اعتماد به نفس دانش‌آموزان در محیط مدرسه و خانه بود. بر پایه این یافته‌ها، می‌توان ورزش‌های تیمی برنامه‌ریزی‌شده را به‌عنوان راهکاری مؤثر برای کاهش رفتارهای منفی و ارتقای مهارت‌های اجتماعی و هیجانی دانش‌آموزان در کلاس‌های تربیت‌بدنی به کار گرفت و گنجاندن رقابت سالم و فعالیت‌های گروهی هدفمند را در برنامه درسی، توصیه نمود.
کلیدواژه ها
ورزش‌های تیمی، پرخاشگری، رقابت سالم، مهارت‌های اجتماعی، اعتماد به نفس،آموزش تربیت‌بدنی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر