چالش‌های زنگ ورزش در مدارس ایران
کد مقاله : 1263-4THPECONF (R1)
نویسندگان
سپهر بابایی *
گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران.
چکیده مقاله
زنگ ورزش در مدارس نقش مهمی در رشد جسمی، روحی و سلامت اجتماعی کودکان و نوجوانان ایفا می‌کند. هدف از این پژوهش، شناسایی و تحلیل چالش‌های مرتبط با اجرای زنگ ورزش در مدارس ایران و بررسی تأثیر عوامل محیطی، آموزشی، مدیریتی و انگیزشی بر کیفیت این درس است. روش این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی است که با مطالعه و مرور نظام‌مند منابع موجود پیرامون موضوع مقاله، صورت‌گرفته است. یافته‌های پژوهش‌ نشان داد که به طور مکرر، چالش‌ها عمدتا ماهیت ساختاری، آموزشی و یا روان‌شناختی دارد. کمبود معلم متخصص تربیت بدنی، کمبود فضای ورزشی و امکانات، ضعف محتوا، کمبود ساعت کافی و روش‌های آموزشی، موانع فرهنگی و نگرش‌ منفی به ورزش و نیز خطرآسیب‌های ورزشی و نبود ایمنی مناسب از مهمترین یافته‌های پژوهش است. با توجه به اهمیت ورزش و تربیت بدنی در رشد همه‌جانبه دانش‌آموزان، ضروری است که نهادهای تصمیم‌گیرنده در آموزش و پرورش ایران به چالش‌های مربوط به زنگ ورزش توجه جدی‌تری کنند و درس تربیت‌بدنی باید به عنوان یک رکن سلامت‌محور در مدرسه مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه ها
زنگ ورزش، تربیت بدنی، چالش‌های آموزشی، مدارس.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر