نقش بازی‌های حرکتی در رشد و یادگیری مهارت‌های بنیادی کودکان با تأکید بر سواد حرکتی و PCK
کد مقاله : 1265-4THPECONF (R1)
نویسندگان
اسما رضایی *
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
چکیده
هدف از این پژوهش مروری–تحلیلی، صرفاً بررسی نقش بازی‌های حرکتی نیست، بلکه ارائه یک چارچوب تحلیلی برای تبیین این موضوع است که مربیان چگونه می‌توانند با اتکا بر دانش آموزش محتوا (PCK)، بازی‌های حرکتی را به ابزاری مؤثر برای پرورش مهارت‌های بنیادی حرکتی (FMS) و دستیابی به سواد حرکتی (Physical Literacy) در کودکان پیش‌دبستانی و دوره اول ابتدایی تبدیل کنند. در حالی که اهمیت بازی‌های حرکتی شناخته شده است، شکاف اصلی در چگونگی اجرای هدفمند این بازی‌ها توسط مربیان برای دستیابی به یادگیری عمیق نهفته است. این مقاله با تحلیل یکپارچه مبانی نظری FMS (مدل گالاهو)، سواد حرکتی (مدل وایت‌هد) و PCK (مدل شولمن)، نشان می‌دهد که دانش تخصصی مربی (PCK) حلقه مفقوده‌ای است که بازی را از یک فعالیت صرفاً سرگرم‌کننده به یک «تجربه یادگیری هدفمند» تبدیل می‌کند. در پایان، ضمن بررسی چالش‌های موجود در نظام آموزشی ایران، یک الگوی کاربردی مبتنی بر «بازی‌های هدفمند» به همراه نمونه‌های طرح درس، جهت استفاده مربیان و برنامه‌ریزان آموزشی ارائه می‌گردد.
کلیدواژه ها
بازی حرکتی، مهارت‌های بنیادی، سواد حرکتی، PCK، یادگیری بازی‌محور، تربیت‌بدنی کودکان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر