| تحلیل فرآیند شکلگیری رفتارهای مطلوب در دانشآموزان و استراتژیهای ترویج آن |
| کد مقاله : 1281-4THPECONF |
| نویسندگان |
|
فرحناز قاسمیان1، نازنین حسن نیا *2، نازنین تورانی3 1هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان مازندران 2اموزش و پرورش 3خراسان شمالی شیروان شهریار ۱۲ پلاک۴ |
| چکیده مقاله |
| پرورش رفتارهای مثبت در کلاس درس یکی از مهمترین عوامل موفقیت آموزشی و تربیتی دانشآموزان به شمار میرود. هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر پرورش رفتارهای مثبت دانشآموزان و ارائه راهکارهای بهبود آنها در محیط کلاس درس بود. این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و با روش میاننمونهگیری تصادفی طبقهای انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان متوسطه یک منطقه شهری در سال تحصیلی ۱۴۰۴–۱۴۰3 بود و ۱۵۰ دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند.ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه استاندارد رفتارهای مثبت و مصاحبه نیمهساختاریافته با معلمان بود. دادههای کمی با استفاده از شاخصهای آماری توصیفی (میانگین، انحراف معیار، درصد فراوانی) و آزمونهای استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) تحلیل شدند. دادههای کیفی نیز با روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفتند.نتایج پژوهش نشان داد که رفتارهای مثبت دانشآموزان بیشترین میزان را در ابعاد «احترام به معلم و همکلاسیها» و «همکاری با همکلاسیها» داشت و کمترین میزان مربوط به «رعایت قوانین کلاس» بود. همچنین، سبک مدیریت کلاس، رابطه عاطفی معلم با دانشآموز و استفاده از برنامههای آموزشی فعال به طور مثبت و معنادار بر رفتارهای مثبت تأثیر داشتند و سبک مدیریت کلاس بیشترین نقش را ایفا میکرد. یافتههای کیفی نیز تأکید کردند که ایجاد فضای حمایتی، استفاده از روشهای فعال یادگیری و تشویق مستمر میتواند رفتارهای مثبت را تقویت کند، در حالی که فشار برنامه درسی و محدودیت منابع از مهمترین موانع محسوب میشوند. |
| کلیدواژه ها |
| رفتارهای مثبت، مدیریت کلاس، رابطه عاطفی معلم و دانشآموزف یادگیری فعالف مشارکت دانشآموزان |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |