| بررسی تأثیر یک برنامه مدون تربیت بدنی مدرسهمحور بر استرس تحصیلی و تابآوری تحصیلی دانشآموزان |
| کد مقاله : 1282-4THPECONF |
| نویسندگان |
|
فرحناز قاسمیان1، حنانه محمدزاده *2، فاطمه جهانی3 1عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان مازندران 2اموزش و پرورش 3دانشجو کارشناسی، آموزش تربیت بدنی، |
| چکیده مقاله |
| استرس تحصیلی یکی از چالشهای عمده سلامت روان دانشآموزان محسوب میشود و یافتن راهکارهای غیردارویی مؤثر، ضرورتی انکارناپذیر دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر یک برنامه مدون تربیت بدنی مدرسهمحور بر استرس تحصیلی و تابآوری تحصیلی دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول انجام شد. این مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. نمونهای متشکل از ۶۰ دانشآموز به روش تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت ۱۲ هفته در برنامه ترکیبی تربیت بدنی شرکت کردند، درحالیکه گروه کنترل برنامه عادی مدرسه را دنبال نمود. دادهها با استفاده از پرسشنامههای استاندارد استرس تحصیلی آنگ و هوآن(۲۰۰۶) و تابآوری تحصیلی ساموئلز(۲۰۰۴) گردآوری و با روشهای تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتهها نشاندهنده کاهش معنادار استرس و افزایش معنادار تابآوری در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بود، بهطوریکه اثرات در مرحله پیگیری دو ماهه نیز پایدار باقی ماند. علاوه بر این، تابآوری تحصیلی نقش واسطهای جزئی در رابطه بین فعالیت بدنی و کاهش استرس ایفا کرد. نتایج، حاکی از آن است که برنامهریزی منسجم برای درس تربیت بدنی در مدارس، نهتنها بهعنوان یک ابزار ارتقای سلامت جسمانی، بلکه بهعنوان راهبردی مؤثر برای تقویت تابآوری و کاهش استرس تحصیلی دانشآموزان عمل میکند. |
| کلیدواژه ها |
| استرس تحصیلی، برنامه مدون تربیت بدنی، تابآوری تحصیلی، دانشآموزان و مدرسهمحور |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |