مرور نظام مند چالش ها و الزامات استعدادیابی ورزشی در مدارس: نقش معلمان تربیت بدنی، ساختار آموزشی و مسیر های بهبود
کد مقاله : 1286-4THPECONF (R1)
نویسندگان
محمد ابراهیم مرجانی1، محمد مهدی تجلی *2، مائده بنائیان سفید3
1گروه آموزشی تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان تهران ، پردیس شهید چمران تهران
2دانشجو کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان ، پردیس دکتر شریعتی ساری - ایران
3دانشجو کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان ، پردیس فاطمه الزهرا (س) ساری - ایران
چکیده مقاله
استعدادیابی فرایندی است که با شناسایی توانمندی‌های ذاتی و هدایت آنان در مسیر رشد هدفمند، پایه‌های توسعه ورزش قهرمانی را پی‌ریزی می‌کند. هدف این پژوهش، مرور نظام‌مند مطالعات در زمینه نقش معلمان تربیت بدنی در فرآیند سازماندهی استعدادهای ورزشی دانش‌آموزان است. با توجه به شکاف دانشی موجود در زمینه نبود چارچوب یکپارچه استعدادیابی مدرسه‌محور در کشور و ضرورت تحقق عدالت آموزشی از طریق شناسایی استعدادها در تمامی مناطق، این مطالعه از اهمیتی راهبردی برخوردار است. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع مرور نظام‌مند بوده و جامعه پژوهشی شامل کلیه مقالات علمی-پژوهشی مرتبط در حوزه استعدادیابی ورزشی در مدارس ایران است. یافته‌ها در چهار مضمون اصلی سازماندهی شدند: معلم تربیت بدنی به عنوان ناظر آگاه و محور اصلی شناسایی، ضرورت توانمندسازی معلمان در سنجش چندبعدی، چالش‌های ساختاری و سیاست‌گذاری، و راهبردهای کلان و نقش فناوری. نتایج نشان می‌دهد که معلمان تربیت بدنی به دلیل موقعیت راهبردی و تعامل مستمر با دانش‌آموزان، نقش محوری در شناسایی استعدادها دارند. اما فقدان نظام مدیریت استعداد یکپارچه، کمبود منابع و نبود آموزش‌های تخصصی از موانع اصلی هستند. در نهایت، موفقیت در این حوزه مستلزم تغییر عملکرد از نگاه جزیره‌ای به حکمرانی شبکه‌ای، توانمندسازی حرفه‌ای معلمان، تدوین الگوی بومی استعدادیابی و ایجاد ساختار مدیریت استعداد منسجم است. این تغییرات می‌تواند منجر به صرفه‌جویی قابل توجه در هزینه‌های استعدادیابی و افزایش محسوس در شناسایی استعدادهای ورزشی در سطح کشور شود.

.
کلیدواژه ها
کلمات کلیدی: استعدادیابی ورزشی، معلمان تربیت بدنی، ورزش مدارس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر