| تقویت تعادل و هماهنگی حرکتی در دانش آموزان دوره اول ابتدایی شهر یزد |
| کد مقاله : 1287-4THPECONF (R2) |
| نویسندگان |
|
الهه کدخدائی * - |
| چکیده مقاله |
| تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامههای ورزشی بر تقویت تعادل و هماهنگی حرکتی دانشآموزان دوره اول ابتدایی شهر یزد انجام شد. با توجه به نقش مهارتهای تعادل و هماهنگی در رشد جسمانی، شناختی و عملکرد تحصیلی کودکان، اجرای یک برنامه تمرینی هدفمند ضروری بهنظر میرسید.در ابتدا سطح مهارتهای حرکتی دانشآموزان از طریق مشاهده و آزمونهای تعادل و هماهنگی مورد سنجش قرار گرفت. سپس بر اساس نیازهای موجود، برنامهای چهار هفتهای شامل تمرینهای ساده، متنوع و قابل اجرا در محیط مدرسه طراحی و اجرا شد. این برنامه شامل فعالیتهای گروهی، بازیهای حرکتی، تمرینهای کنترل بدن و فعالیتهایی برای تقویت هماهنگی عصبی–عضلانی بود.یافتهها نشان داد که پس از اجرای برنامه، دانشآموزان پیشرفت قابل توجهی در حفظ تعادل، هماهنگی دست و پا، کنترل بدن و مشارکت در فعالیتهای ورزشی داشتند. همچنین افزایش انگیزه، تمایل بیشتر به ورزش و بهبود اعتمادبهنفس از دیگر نتایج مشاهدهشده بود.نتایج این پژوهش بیان میکند که برنامههای ورزشی هدفمند و متناسب با سن کودکان میتواند نقش مهمی در تقویت مهارتهای تعادل و هماهنگی حرکتی ایفا کند. بر این اساس، پیشنهاد میشود معلمان تربیتبدنی در آموزشهای خود از تمرینهای متنوع و تدریجی استفاده کنند تا زمینه رشد حرکتی و بهبود عملکرد جسمانی دانشآموزان فراهم شود. |
| کلیدواژه ها |
| تقویت تعادل، هماهنگی حرکتی، مهارت های حرکتی، بهبود عملکرد جسمانی، انگیزه ورزشی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |