تاثیر صلاحیت حرفه‌ای بر مسئولیت اجتماعی معلمان تربیت بدنی با نقش میانجی جو سازمانی
کد مقاله : 1289-4THPECONF
نویسندگان
بهنام‍ محمدپور *
دبیر تربیت بدنی
چکیده مقاله
رفتار کارکنان در محیط‌های کار به‌عنوان یک خرده نظام، نسبت به نظام‌های سرپرستی و هنجاری، تحت نفوذ و تأثیر هنجارها و صلاحیت‌های حرفه‌ای قرار می‌گیرد. این مطالعه از سری تحقیقات همبستگی بود که با رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش معلمان تربیت بدنی استان آذربایجان غربی بود که ۲۰۰ نفر از آنها به صورت در دسترس به عنوان نمونه‌ی آماری انتخاب شد. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه‌ صلاحیت مدیران چیس(1994)، پرسشنامه مسؤولیت پذیری اجتماعی سازمان، توسط کارول (۱۹۹۱) و پرسشنامه‌ جوسازمانی هالپین و کرافت(۱۹۶۳) بود. روایی آن به صورت صوری و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. داده‌های گردآوری شده با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج مدل-سازی معادلات ساختاری نشان داد که صلاحیت‌های حرفه‌ای به صورت مستقیم می‌تواند بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی و جو سازمانی کارکنان تاثیرگذار باشد. همچنین نتایج آزمون سوبل نشان داد که جو سازمانی کارکنان می‌تواند به صورت میانجی میزان تأثیر صلاحیت‌های حرفه‌ای بر مسئولیت اجتماعی را به میزان ۳۶۱/۰ تحت تأثیر قرار دهد. نتیجه یه این معنی است که با افزایش صلاحیت‌های حرفه‌ای مدیران آنها می‌توانند یک جو سازمانی مناسبی در سازمان ایجاد کنند که این سازه با عنوان نقش میانجی می‌تواند تاثیر صلاحیت‌های حرفه‌ای بر مسؤلیت اجتماعی را بهبود ببخشد. بدین ترتیب آنچه در اصلاح سرمایه اجتماعى مؤثر است، جوى از آزادى نسبى و ارائه الگوى مناسب رفتارى از طرف مدیر و رهبران سازمان است.
کلیدواژه ها
صلاحیت حرفه‌ای، مسئولیت اجتماعی، جو سازمانی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر