روایت پژو‌هی نقش معلمان تربیت بدنی در شکل‌گیری هویت حرفه‌ای دانشجو معلمان
کد مقاله : 1305-4THPECONF (R3)
نویسندگان
مریم آموئی *1، زینب فلاحت زاده2
1گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۸۸۹_۱۴۶۶۵، تهران، ایران.
2گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران.
چکیده مقاله
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش معلمان تربیت بدنی در شکل‌گیری هویت حرفه‌ای دانشجومعلمان تربیت بدنی انجام شد. این مطالعه از رویکرد کیفی و روش روایت‌پژوهی بهره گرفت و داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته و یادداشت‌های میدانی با دو دانشجومعلم جمع‌آوری گردید. تحلیل روایت‌ها نشان داد که ویژگی‌هایی مانند مسئولیت‌پذیری، انضباط فردی، اخلاق حرفه‌ای، مهارت‌های ارتباطی و رفتار مثبت معلمان ورزش، نقش مؤثری در تقویت انگیزش، تعهد شغلی و توسعه هویت حرفه‌ای دانشجومعلمان دارد. در مقابل، کمبود برنامه‌ریزی آموزشی، بی‌توجهی به نیازهای فردی و ضعف مهارت‌های حرفه‌ای برخی معلمان موجب کاهش علاقه به ورزش، کاهش اعتماد به نفس و دوری از فعالیت‌های ورزشی شد. نتایج نشان می‌دهد معلمان وظیفه‌شناس تربیت بدنی می‌توانند با الگو بودن و ارائه آموزش آگاهانه و بازخورد سازنده، به رشد جسمی، روانی و اجتماعی دانشجومعلمان کمک کنند و اهمیت آموزش حرفه‌ای و تربیتی معلمان تربیت بدنی در توسعه هویت حرفه‌ای معلمان آینده را برجسته می‌سازد.
کلیدواژه ها
معلمان تربیت بدنی، هویت حرفه‌ای، روایت‌پژوهی، دانشجومعلمان، اخلاق حرفه‌ای.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر