چگونه توانستم در زنگ ورزش،بین دانش آموزانم رقابت سالم ایجاد کنم؟
کد مقاله : 1308-4THPECONF (R1)
نویسندگان
اسماء محمودی *
دبیر تربیت بدنی آموزش و پرورش
چکیده مقاله
این اقدام‌پژوهی با هدف شناسایی چالش‌های رقابت ورزشی و طراحی و ارزیابی راهکارهای «رقابت سالم» در زنگ تربیت‌بدنی مدرسه متوسطه اول پاکان در شهرستان ملارد انجام شد؛ مدرسه‌ای پرجمعیت با حدود ۷۰۰ دانش‌آموز، امکانات محدود و ناهمگونی آمادگی بدنی که این عوامل بر کیفیت مسابقات و رفتار دانش‌آموزان اثر می‌گذاشت. پژوهش بر اساس الگوی چرخه‌ای اقدام‌پژوهی و با استفاده از مشاهده نظام‌مند کلاس‌های ورزش، گفت‌وگو با دانش‌آموزان، مصاحبه با مدیر و کادر اجرایی و پرسشنامه‌های نگرش‌سنجی نسبت به رقابت و مشارکت ورزشی انجام گرفت. یافته‌های مرحله شناخت نشان داد با وجود علاقه بالا به فعالیت بدنی، نبود تعریف روشن از رقابت سالم، تجربه‌های منفی از شکست و تمسخر، حساسیت برخی خانواده‌ها نسبت به فشار مسابقه، ضعف در مهارت‌های مدیریت هیجان و نبود نظام عادلانه تشویق، به کناره‌گیری از رقابت، احساس بی‌عدالتی و بروز تنش میان دانش‌آموزان منجر می‌شود. بر این اساس، بسته‌ای از مداخلات شامل تدوین منشور رقابت سالم متناسب با فرهنگ مدرسه، آموزش مهارت‌های خودکنترلی هیجانی و کار تیمی، شفاف‌سازی قوانین مسابقات، طراحی مشوق‌های غیرمادی و گروهی، نقش‌دهی ساختارمند به دانش‌آموزان در قالب تیم‌ها و برگزاری لیگ‌های کوچک درون‌مدرسه‌ای اجرا شد. تحلیل داده‌های کیفی و کمی پس از اجرای این برنامه‌ها نشان داد که مشارکت داوطلبانه در زنگ ورزش افزایش یافت، درگیری‌ها کاهش پیدا کرد، پذیرش نتیجه مسابقه و همکاری گروهی بهبود یافت و زمینه برای نهادینه‌شدن فرهنگ رقابت سازنده در مدرسه فراهم شد.
کلیدواژه ها
رقابت سالم، ورزش مدرسه‌ای، مشارکت دانش‌آموزان، مدیریت هیجان، سلامت روان، اقدام‌پژوهی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر