ارتباط بین شاخص توده بدنی و سلامت روان دانش آموزان نوجوان
کد مقاله : 1315-4THPECONF
نویسندگان
بیتا سبزیان ملائی *1، مهدی شهبازی2
1دانشجوی کارشناسی ارشد رفتار حرکتی گرایش یادگیری و کنترل حرکتی ، گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران
2استاد تمام رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران، ایران
چکیده مقاله
سلامت روان نوجوانان در کنار افزایش نگران‌کننده شیوع اضافه‌وزن و چاقی، به یکی از اولویت‌های بهداشت جهانی تبدیل شده است. این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین شاخص توده بدنی (BMI) و سلامت روان در بین دانش‌آموزان مدارس انجام شد. در این مطالعه مقطعی، ۸۲ دانش‌آموز (میانگین سنی ۱۵.۷ سال) با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) و اندازه‌گیری قد و وزن برای محاسبه BMI گردآوری شد. تحلیل داده‌ها با آمار توصیفی، آزمون همبستگی اسپیرمن، کروسکال-والیس و رگرسیون لجیستیک انجام گرفت. نتایج نشان داد ۵۸.۵ درصد از دانش‌آموزان در محدوده نرمال BMI قرار داشتند، درحالی‌که ۱۷.۱ درصد اضافه‌وزن و ۶.۱ درصد چاقی داشتند. همبستگی مثبت و معنی‌داری بین BMI و مشکلات سلامت روان مشاهده شد (ρ = 0.42, p < 0.001). دانش‌آموزان چاق به‌طور معنی‌داری بالاترین نمره مشکلات سلامت روان را گزارش کردند (میانگین ± انحراف معیار: ۵۱.۶ ± ۸.۹). نتایج رگرسیون لجیستیک نیز نشان داد که BMI پیش‌بین معنی‌داری برای سلامت روان ضعیف است (نسبت شانس = ۱.۱۶). یافته‌ها رابطه معنادار بین BMI بالاتر و مشکلات سلامت روان در دانش‌آموزان را تأیید می‌کند. این نتایج بر ضرورت مداخلات جامع مدرسه‌محور که به‌طور همزمان به ارتقای سلامت جسمی و روانی می‌پردازند، تأکید دارد.
کلیدواژه ها
شاخص توده بدنی، سلامت روان، دانش‌آموزان، پرسشنامه سلامت عمومی، نوجوانان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر