| طراحی و ارزیابی یک بازی آموزشی حرکت محور مبتنی بر سازنده گرایی پیاژه و پردازش شناختی: رویکردی نوآورانه برای ارتقای یادگیری فعال و توسعه مدل های کارآفرینی در آموزش تربیت بدنی |
| کد مقاله : 1317-4THPECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
ستایش داودی *1، فاطمه طالب زاده2 1ندارم 2مدیریت دبیرستان شاهد امام مهدی |
| چکیده مقاله |
| هدف پژوهش حاضر طراحی، اجرا و ارزیابی یک بازی آموزشی حرکت محور مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی پیاژه و نظریه پردازش شناختی جهت ارتقای یادگیری فعال در درس تربیت بدنی بود. بر این اساس، یک الگوی نوآورانه بازی محور ـ حرکت محور طراحی شد تا از طریق چالش، حل مسئله، رقابت و همکاری، یادگیری و پردازش ذهنی را همزمان فعال کند و امکان توسعه محصول آموزشی با قابلیت تجاری سازی را نیز فراهم سازد. روش پژوهش از نوع درس پژوهی و در سه چرخه طراحی، اجرا و بازنگری انجام شد. جامعه شامل دانش آموزان یک پایه متوسطه و معلم تربیت بدنی بود. ابزار گردآوری داده ها شامل مشاهده ساختاریافته، چک لیست عملکرد حرکتی، پرسشنامه درگیری شناختی و مصاحبه نیمه ساختاریافته با معلمان بود. بازی طراحی شده با تکیه بر اصول رشدی پیاژه و مؤلفه های پردازش شناختی ساخته شد و در قالب یک کیت آموزشی ساده، کم هزینه و قابل تکثیر اجرا گردید. یافته ها نشان داد که اجرای بازی موجب افزایش معنی دار مشارکت فعال، توجه پایدار، سرعت تصمیم گیری، همکاری گروهی و لذت از یادگیری شد. همچنین بهبود مهارتهای حرکتی، انگیزش بالا، کاهش رفتارهای انفعالی و افزایش خودکارآمدی در دانش آموزان مشاهده گردید. علاوه بر نتایج آموزشی، قابلیت تبدیل بازی به محصول آموزشی قابل فروش به عنوان یک مدل اولیه استارتاپی مورد تأیید قرار گرفت. نتیجه گیری نشان میدهد که ترکیب بازی، حرکت، سازنده گرایی پیاژه و پردازش شناختی میتواند الگویی خلاقانه و اثربخش برای آموزش تربیت بدنی باشد . |
| کلیدواژه ها |
| تربیت بدنی، یادگیری بازی محور، پیاژه، پردازش شناختی، نوآوری آموزشی، درس پژوهی، کارآفرینی معلمان |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |