تاثیر ترکیبی واقعیت مجازی و هوش مصنوعی بر بهبود مهارت‌های جسمانی– شناختی
کد مقاله : 1318-4THPECONF
نویسندگان
علی اصغر نوبخت *1، میثم علوی نژاد2، محمدامین فرحانی3
1گروه آموزشی رفتارحرکتی دانشگاه تهران
2گروه آموزشی فیزیولوژی ورزش دانشگاه قم
3گروه آموزشی فیزیولوژی ورزش دانشگاه خوارزمی
چکیده مقاله
هدف این پژوهش، بررسی اثر ترکیبی واقعیت مجازی و هوش مصنوعی بر بهبود مهارت‌های جسمانی و شناختی ورزشکاران است. این مطالعه با تمرکز بر هم‌افزایی این دو فناوری، میزان تأثیر آن‌ها بر مؤلفه‌های کلیدی جسمانی و شناختی از جمله تعادل، چابکی، زمان واکنش، توجه، تصمیم‌گیری و هماهنگی ادراکی حرکتی را بررسی می‌کند. روش این مطالعه بررسی شواهد علمی مرتبط با تأثیر ترکیبی واقعیت مجازی و هوش مصنوعی بر مهارت‌های جسمانی شناختی، جستجوی نظام‌مند در پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر شامل PubMed، Scopus، Web of Science وGoogle Scholar انجام گرفت. بازه زمانی جستجو از 2023 تا ۲۰۲۵ در نظر گرفته شد تا هم مطالعات اولیه فناوری‌های VR و AI و هم پژوهش‌های نوین و مبتنی بر الگوریتم‌های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق بررسی شوند. به‌طور کلی، یافته‌های پژوهش‌های موجود نشان می‌دهد که ترکیب واقعیت مجازی و هوش مصنوعی به‌عنوان یک رویکرد فناورانه نوین، ظرفیت چشمگیری برای ارتقای هم‌زمان مؤلفه‌های جسمانی و شناختی ورزشکاران دارد. این ادغام فناورانه از طریق ایجاد محیط‌های تمرینی تعاملی، شبیه‌سازی شرایط واقعی ورزش، ارائه بازخورد لحظه‌ای و تحلیل داده‌محور عملکرد، می‌تواند به بهبود عملکرد حرکتی، تسریع فرآیند یادگیری، افزایش سازگاری عصبی عضلانی، ارتقای کیفیت تصمیم‌گیری و تقویت پردازش شناختی منجر شود. بررسی شواهد نشان می‌دهد که بهره‌گیری از سیستم‌های مبتنی بر VR–AI می‌تواند به‌عنوان ابزاری کارآمد در طراحی برنامه‌های تمرینی آینده، پروتکل‌های توانبخشی ورزشی و توسعه مهارت‌های ادراکی حرکتی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه ها
واقعیت مجازی، هوش مصنوعی، مهارت‌های جسمانی شناختی، زمان واکنش، یادگیری حرکتی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر