| تأثیر تربیتی نمادسازی قهرمان المپیک محلی در فضای مدرسه بر دانشآموزان |
| کد مقاله : 1319-4THPECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
سعید یوسفی1، لاله حسن نژاد *2، فاطمه عبدوی1 1دانشگاه تبریز 2آموزش و پرورش |
| چکیده مقاله |
| در این اقدامپژوهی، به بررسی تأثیر مداخله تربیتی طراحی دیوارنگاره قهرمان بومی با مدال طلا المپیک و پرچم ایران (سعید اسماعیلی، تنها دارنده مدال طلای المپیک از استان خوزستان)، در فضای مدرسه و دعوت از وی و مربیشان برای گفتوگو با دانشآموزان، پرداخته شده است. دیوارنگاره در ابعاد بزرگ در حیاط هنرستان و محل رفتوآمد روزانه دانشآموزان و والدین طراحی شد و جلسه دیداری در سالن کنفرانس هنرستان برگزار شد که در آن سعید اسماعیلی از تجربیات و مسیر موفقیت خود با دانشآموزان صحبت کرد. سپس از دیوارنگاره رونمایی و دانشآموزان با او در کنار دیوارنگاره عکس یادگاری گرفتند. برای جمعآوری دادها از رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون استفاده کردیم و تجربه ۶۲ دانشآموز هنرستان امام خمینی شهرستان دزفول را از مواجهه روزمره با دیوارنگاره و دیدار با ایشان بررسی کردیم. نتایج نشان داد که نمادسازی قهرمان المپیک محلی در قالب دیوارنگاره و دیدار حضوری، بهطور چشمگیری موجب افزایش انگیزش و تلاش فردی؛ خودباوری و اعتماد به نفس؛ احساس غرور و هویت محلی؛ تغییر نگرش به ورزش؛ در میان بیشتر دانشآموزان شده است و در تعداد کمی از دانشآموزان واکنشهای خنثی یا انتقادی نیز شناسایی شد. نمادسازی قهرمانان محلی در فضای مدرسه، بهویژه همراه با دیدار حضوری، یک راهبرد تربیتی مؤثر برای تقویت انگیزش، خودباوری و هویت جمعی دانشآموزان است. این اقدامپژوهی نشان داد که ترکیب هنر (دیوارنگاره) و تجربه انسانی (دیدار حضوری) میتواند محیط مدرسه را به فضایی الهامبخش و انگیزهبخش برای دانشآموزان تبدیل کند. |
| کلیدواژه ها |
| دیوارنگاره، قهرمان، المپیک، هویت ملی، انگیزش |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |