| ابعاد و مولفههای چارچوب شایستگیهای پایه تربیت بدنی دانشآموزان دوره تحصیلی ابتدایی |
| کد مقاله : 1320-4THPECONF |
| نویسندگان |
|
حمید طریفی حسینی * استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| با توجه به اهمیت سواد بدنی در رشد همهجانبه دانش آموزان و چالشهای موجود از جمله کمتحرکی و کاهش مهارتهای حرکتی دانش آموزان و ضوروت توجه به شایستگی های پایه تربیت بدنی در برنامه های درسی، این پژوهش با هدف صورتبندی چارچوب شایستگیهای پایه تربیت بدنی دانشآموزان دوره ابتدایی انجام شد. مطالعه حاضر با رویکرد کیفی و روش سنتزپژوهی صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر آثار پژوهشی و منابع معتبر فارسی و انگلیسی مرتبط با موضوع بود که با روش نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری تعداد 29 سند مورد تحلیل و استفاده قرار گرفت. دادهها بر اساس الگوی ششمرحلهای روبرتس تحلیل و ترکیب شدند. یافتهها نشان داد چارچوب شایستگیهای پایه در چهار بعد کلیدی قابل دستهبندی هستند؛ تربیت جسمانی (شامل مهارتهای حرکتی پایه و تواناییهای ورزشی)، شناختی (دانش ورزشی و اصول سلامت)، عاطفی-اجتماعی-اخلاقی (نگرش، انگیزش، مشارکت، تعهد و فضائل اخلاقی) و سلامتی و تندرستی (تناسب اندام و رفتارهای سلامتی). این ابعاد بهصورت یکپارچه و تعاملی، سواد بدنی را بهمثابه هدف غایی تربیت بدنی تقویت میکنند. چارچوب پیشنهادی میتواند مبنایی برای طراحی برنامهدرسی، آموزش معلمان، ارزشیابی دانشآموزان و غلبه بر چالشهای کنونی تربیت بدنی در مدارس ابتدایی باشد. در نهایت، اجرای این چارچوب در جهت نیل به اهداف تربیت زیستی-بدنی و ترویج سبک زندگی فعال در دانشآموزان مؤثر خواهد بود. |
| کلیدواژه ها |
| چارچوب شایستگی، شایستگی های پایه تربیت بدنی، دوره ابتدایی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |