بررسی تأثیر آموزش ترکیبی (حضوری-مجازی) درس تربیت بدنی بر توسعه مهارت‌های خودتنظیمی و مشارکت فعال دانش‌آموزان
کد مقاله : 1321-4THPECONF (R1)
نویسندگان
جمشید جلیلوند *1، منصوره شهرکی2
1مدیرعلمی
2استادیار دانشگاه زابل
چکیده مقاله
چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش ترکیبی (حضوری-مجازی) درس تربیت بدنی بر توسعه مهارت‌های خودتنظیمی و مشارکت فعال دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه انجام شد.
روش: این مطالعه از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون–پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۳–۱۴۰۲ بودند که از میان آن‌ها ۱۲۰ نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۶۰ نفر) و کنترل (۶۰ نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت ۸ هفته تحت آموزش ترکیبی قرار گرفتند، در حالی که گروه کنترل تنها آموزش حضوری سنتی را دریافت کردند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (MSLQ) و مقیاس مشارکت تحصیلی بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۷ و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش ترکیبی در مقایسه با آموزش حضوری صرف، تأثیر معناداری بر بهبود مهارت‌های خودتنظیمی (شامل راهبردهای شناختی، فراشناختی و مدیریت منابع) و افزایش مشارکت فعال دانش‌آموزان دارد (0.05< P).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها، به‌کارگیری آموزش ترکیبی در درس تربیت بدنی می‌تواند به عنوان یک راهبرد مؤثر در ارتقای کیفیت آموزش، تقویت خودتنظیمی و افزایش مشارکت دانش‌آموزان مورد توجه سیاست‌گذاران آموزشی قرار گیرد.
کلیدواژه ها
آموزش ترکیبی، تربیت بدنی، خودتنظیمی، مشارکت فعال، دانش‌آموزان دوره متوسط
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی