| بررسی تأثیر آموزش ترکیبی (حضوری-مجازی) درس تربیت بدنی بر توسعه مهارتهای خودتنظیمی و مشارکت فعال دانشآموزان |
| کد مقاله : 1321-4THPECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
جمشید جلیلوند *1، منصوره شهرکی2 1مدیرعلمی 2استادیار دانشگاه زابل |
| چکیده مقاله |
| چکیده: هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش ترکیبی (حضوری-مجازی) درس تربیت بدنی بر توسعه مهارتهای خودتنظیمی و مشارکت فعال دانشآموزان دوره دوم متوسطه انجام شد. روش: این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون–پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۳–۱۴۰۲ بودند که از میان آنها ۱۲۰ نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۶۰ نفر) و کنترل (۶۰ نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت ۸ هفته تحت آموزش ترکیبی قرار گرفتند، در حالی که گروه کنترل تنها آموزش حضوری سنتی را دریافت کردند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (MSLQ) و مقیاس مشارکت تحصیلی بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۲۷ و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش ترکیبی در مقایسه با آموزش حضوری صرف، تأثیر معناداری بر بهبود مهارتهای خودتنظیمی (شامل راهبردهای شناختی، فراشناختی و مدیریت منابع) و افزایش مشارکت فعال دانشآموزان دارد (0.05< P). نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، بهکارگیری آموزش ترکیبی در درس تربیت بدنی میتواند به عنوان یک راهبرد مؤثر در ارتقای کیفیت آموزش، تقویت خودتنظیمی و افزایش مشارکت دانشآموزان مورد توجه سیاستگذاران آموزشی قرار گیرد. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش ترکیبی، تربیت بدنی، خودتنظیمی، مشارکت فعال، دانشآموزان دوره متوسط |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |