اثربخشی الگوی آموزش معکوس در آموزش تربیت بدنی مدارس
کد مقاله : 1322-4THPECONF
نویسندگان
غزل تقی زاده *
گروه بیومکانیک و آسیب شناسی ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی الگوی آموزش معکوس در بهبود یادگیری مهارت‌های حرکتی و افزایش انگیزش دانش‌آموزان در درس تربیت بدنی بود. این مطالعه به روش نیمه‌تجربی و با طرح پیش‌آزمون–پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول بود که به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش با استفاده از محتوای ویدئویی آموزشی قبل از کلاس و فعالیت‌های عملی هدایت‌شده در کلاس به مدت 8 هفته آموزش دیدند، در حالی که گروه کنترل تحت آموزش سنتی قرار داشت. نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر الگوی معکوس تأثیر معناداری بر یادگیری مهارت‌های حرکتی و انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان دارد. یافته‌ها نشان داد که استفاده از آموزش معکوس سبب ارتقای کیفیت یادگیری مهارت‌های ورزشی، افزایش انگیزش درونی دانش‌آموزان و افزایش مشارکت فعال آنان در کلاس تربیت بدنی می‌شود. بر اساس نتایج حاضر، الگوی آموزش معکوس می‌تواند به عنوان رویکردی کارآمد برای بهبود فرآیند آموزش تربیت بدنی در مدارس به‌کار گرفته شود.
کلیدواژه ها
: آموزش معکوس، تربیت بدنی، یادگیری حرکتی، انگیزش، مدارس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی