| طراحی الگوی تلفیقی آموزش تربیتبدنی مبتنی بر هوش مصنوعی و واقعیت افزوده و ارائه مدل مفهومی با تأکید بر بهبود مهارتهای حرکتی و سلامت جسمانی |
| کد مقاله : 1324-4THPECONF |
| نویسندگان |
|
جمشید جلیلوند * مدیرعلمی |
| چکیده مقاله |
| هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتبارسنجی الگوی تلفیقی آموزش تربیتبدنی مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) و واقعیت افزوده (AR) برای دانشآموزان دوره ابتدایی است. با توجه به تحولات نوین در فناوریهای آموزشی و ضرورت ارتقای کیفیت آموزش تربیتبدنی در مدارس، این پژوهش با استفاده از روش ترکیبی (کیفی-کمی) و با بهرهگیری از مرور نظاممند منابع معتبر داخلی و خارجی (از جمله پایگاههای ScienceDirect، مجلات رشد آموزش سلامت و تربیت بدنی، نشریه پژوهش در ورزش تربیتی و مجله مدیریت ورزشی)، ابتدا مؤلفههای کلیدی الگو را شناسایی و سپس مدل مفهومی ارائه نمود. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل ۱۵ متخصص آموزش تربیتبدنی و فناوری آموزشی بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها با استفاده از تحلیل مضمون و پرسشنامه محققساخته مبتنی بر مقیاس لیکرت پنجدرجهای گردآوری شدند. در مرحله کمی، دادههای ۲۶۰ نفر از معلمان تربیتبدنی دوره ابتدایی با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) تحلیل شد. یافتهها نشان داد که الگوی پیشنهادی شامل پنج بعد اصلی: ۱) زیرساخت فنی-نرمافزاری، ۲) طراحی محتوای آموزشی تلفیقی، ۳) توانمندسازی معلمان، ۴) ارزیابی هوشمند و بازخورد پویا، و ۵) مشارکت خانواده و جامعه است. شاخصهای برازش مدل (CFI=0.94، RMSEA=0.06، χ²/df=2.31) حاکی از برازش مطلوب الگو بود. |
| کلیدواژه ها |
| هوش مصنوعی، واقعیت افزوده، آموزش تلفیقی، تربیتبدنی ابتدایی، مهارتهای حرکتی، سلامت جسمانی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |