تاثیر یک دوره بازی های مونته سوری بر تبحرحرکتی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان پسر 9-6 ساله
کد مقاله : 1326-4THPECONF (R1)
نویسندگان
محمد حاجی فروش *1، کوثر احمدی2
1گروه تربیت بدنی، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان، ایران
2دانشجوی دکتری رفتارحرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
چکیده مقاله
امروزه از بازی های به عنوان ابزاری جهت رشد حرکتی و اجتماعی کودکان استفاده می شود. یکی از بازی ها، بازی های مونته سوری است. لذا هدف از این تحقیق، تاثیر یک دوره بازی های مونته سوری بر تبحرحرکتی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان پسر 9-6 ساله می باشد. روش تحقیق پژوهش حاضر نیمه تجربی، طرح تحقیق آن شامل طرح پیش آزمون-پس آزمون و در زمره پژوهش‌های کاربردی بود. جامعۀ آماری آن شامل تمامی دانش آموزان 9-6 ساله مدارس ابتدایی استان کرمانشاه بود که تعداد 50 نمونه از میان دانش آموزان مدارس شهر کرمانشاه به صورت تصادفی-خوشه‌ای انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 12 جلسه تمرینات را دریافت کرد. برای اندازه گیری تبحرحرکتی از آزمون برونینکز-اوزرتسکی و برای سنجش سازگاری اجتماعی از پرسشنامة سینها و سینگ(1993) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری تی مستقل و تی همبسته برای مقایسه بین گروهی و درون گروهی اجرا شد. نتایج نشان داد یک دوره بازی های مونته سوری بر تبحرحرکتی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان اثر معناداری دارد. با عنایت به نتایج حاصل شده، به معلمان، مربیان و والدین دانش آموزان توصیه می شود از بازی های مونته سوری جهت افزایش هرچه بیشتر تبحرحرکتی و انطباق کودکان خود با جمع دوستان و همسالان بهره گیری نمایند.
کلیدواژه ها
مونته سوری، تبحرحرکتی، سازگاری اجتماعی، دانش آموزان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر