اثر یک دوره بازخورد بینایی آینه بر هماهنگی حرکتی و کیفیت زندگی کودکان مبتلا به فلج مغزی همی پلژی اسپاستیک
کد مقاله : 1328-4THPECONF (R1)
نویسندگان
الناز خداداده *1، نشمین عزیزی دارابخانی1، پروانه شفیع نژاد2
1دانشجوی دکتری رفتارحرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2کارشناس ارشد رفتارحرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف از این تحقیق، تعیین اثر یک دوره بازخورد بینایی آینه بر هماهنگی حرکتی و کیفیت زندگی کودکان مبتلا به فلج مغزی همی پلژی اسپاستیک است. روش تحقیق پژوهش حاضر نیمه تجربی، طرح تحقیق آن شامل طرح پیش آزمون-پس آزمون و در زمره پژوهش‌های کاربردی بود. جامعۀ آماری آن شامل تمامی کودکان فلج مغزی همی پلژی اسپاستیک استان کرمانشاه بود که تعداد 16 نمونه بــه شیوه نمونه گیــری در دســترس به صــورت هدفمنـد انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. تمرینات مداخله ای 4 هفته اجرا شد. برای اندازه گیری هماهنگی چشم و دست از آزمون یکپارچگی بینایی حرکتی بیری(1989) و جهت سنجش کیفیت زندگی از پرسشنامه کیفیت زندگی امیری و همکاران(2012) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری تی مستقل و تی همبسته برای مقایسه بین گروهی و درون گروهی اجرا شد. نتایج بیانگر اثر معنی دار تمرینات در اینه بر هماهنگی حرکتی و کیفیت زندگی کودکان مبتلا به فلج مغزی همی پلژی اسپاستیک بود. با توجه به یافته های حاصل شده، پیشنهاد می شود مربیان، مراقبین، والدین و کاردرمانگران فلج مغزی، از روش تمرینی آینه درمانی جهت بهبود عملکرد حرکتی و کیفیت زندگی کودکان همی پلژی استفاده کنند.
کلیدواژه ها
آینه درمانی، هماهنگی، کیفیت زندگی، فلج مغزی، همی پلژی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر