تدوین الگوی جامع رفتارهای نوآورانه معلمان تربیت بدنی بر مبنای ویژگی های شخصیتی فعال
کد مقاله : 1329-4THPECONF
نویسندگان
حمید رضا قزل سفلو *1، علی چوری2، فائزه ذبیحی3
1دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه گنبد کاووس
22- گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی و علوم ورزشی، دانشگاه گنبد کاووس، گنبد کاووس، ایران
3دانشجوی کارشناسی علوم ورزشی، دانشگاه گنبد کاووس، دانشکده علوم انسانی و تربیت‌بدنی، گنبد کاووس، ایران.
چکیده مقاله
شناسایی عوامل محوری و تصحیح مسیر پیشرفت شغلی کادر آموزش به اولویت اصلی دست‌اندرکان نظام آموزشی کشور مبدل گشته است. از اینرو، هدف از این پژوهش تدوین الگوی جامع رفتارهای نوآورانه معلمان تربیت بدنی بر مبنای ویژگی های شخصیتی فعال بود. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی و پیمایشی بود. نمونه آماری پژوهش شامل 115 نفر از معلمان تربیت‌بدنی اداره آموزش و پرورش شرق استان گلستان در سال تحصیلی 1403 به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای بودند. ابزار پژوهش شامل پرسش‌نامه استاندارد شخصیت فعال باراتی و همکاران (2018) با 10 گویه و پرسشنامه رفتارهای نوآورانه آکگاندوز و همکاران (2018) بود. برای آزمون مدل ساختاری و فرضیه‌های پژوهش، از نرم‌افزار پی‌ال‌اس استفاده گردید. نتایج تحلیل مسیر الگوی پژوهش نشان داد که شخصیت فعال معمان اثر معناداری بر رفتارهای نوآورانه دارد. از اینرو به مدیران ارشد وزارت آموزش وپرورش پیشنهاد می شود، از طریق جذب منابع انسانی برخوردار از ویژگی‌های شخصیتی فعال و اتخاذ ساختارهای محیطی حمایت کننده نوآوری و همچنین بکارگیری مدیران خلاق، تقویت رفتارهای نوآورانه را از سوی معلمان محقق نمایند.
کلیدواژه ها
رفتارهای نوآورانه ، شخصیت فعال، معلمان تربیت بدنی ، حمایت سازمانی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر