تجربه زیسته ی دانش آموزان دختر متوسطه اول از فرآیند یادگیری مهارت های توپی:چالش ها و راهکارها
کد مقاله : 1330-4THPECONF
نویسندگان
بیتا شاهرخشاهی1، علی محمدی *2، مرتضی همایون نیا2
1وزارت آموزش و پرورش
2گروه آموزش تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
تربیت بدنی به‌ عنوان بخشی حیاتی از برنامه درسی ، نقشی تعیین‌ کننده در رشد همه‌ جانبه دانش‌ آموزان ایفا می‌کند. این پژوهش با هدف بررسی تجربه زیسته دانش‌آموزان دختر دوره اول متوسطه از فرآیند یادگیری مهارت‌های توپی و تبیین چالش‌ها و راهکارهای مرتبط، به روش مروری و با تحلیل مطالعات پیشین انجام شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که تجربه زیسته این دانش‌آموزان با چالش‌های متعددی از جمله محدودیت‌ ها ی زمانی، فشار برنامه‌های درسی فشرده، مقاومت در برابر تغییر روش‌ های سنتی آموزشی، کمبود امکانات و تجهیزات ورزشی مناسب، و نگرش‌های فرهنگی-اجتماعی مواجه است. این عوامل می‌توانند موجب کاهش انگیزه، مشارکت ناکافی و اختلال در کسب مهارت‌های حرکتی شوند. در مقابل، راهکارهایی همچون به‌ کارگیری روش‌ها ی تدریس فعال و بازی‌ محور، توجه به سبک‌های یادگیری متفاوت، تقویت تعامل بین مدرسه و خانواده، و بهبود زیر ساخت‌های ورزشی می‌تواند به بهبود کیفیت تجربه زیسته و تسهیل فرآیند یادگیری بینجامد
کلیدواژه ها
تجربه زیسته، فرآیند یادگیری، مهارت‌های توپی، چالش‌ها و راهکارها، دانش‌آموزان دختر.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی