بهینه‌سازی یادگیری و توجه در دانش‌آموزان دارای اختلال طیف اتیسم از طریق فعالیت‌های حرکتی هدفمند
کد مقاله : 1332-4THPECONF
نویسندگان
زهرا منصورنژاد *1، مهسا گودرزی2، رقیه خداطلب2
1استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2دانشجوی کارشناسی پردیس نسیبه فرهنگیان تهران
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر فعالیت‌های حرکتی هدفمند بر بهبود توجه و یادگیری چهار دانش‌آموز پسر با اختلال طیف اتیسم در پایه سوم ابتدایی ناحیه 1 تهران بود. مسئله اصلی این پژوهش وجود نقص در توجه و یادگیری دانش‌آموزان نسبت به فعالیت‌های آموزشی بود. پژوهش، کیفی و از نوع کنش پژوهی می باشد.داده ها از طریق پرسشنامه محقق‌ساخته (سنجش شاخص‌هایی مانند تداوم تکلیف و بی‌قراری)، یادداشت‌های میدانی، تحلیل آثار دانش‌آموزان و جستجو در پا یگاههای اطلاعاتی جمع آوری شده است. پس از مشاهده دقیق وضعیت کلاس و مطالعه مبانی نظری، مجموعه‌ای از فعالیت‌های حرکتی فردی شده، هدفمند و متناسب با توانایی‌ها و نیازهای دانش آموزان طراحی و طی هشت جلسه اجرا گردید. این فعالیت‌های حرکتی شامل تمرینات مقاومتی، تعادلی و ریتمیک بودند که هر یک برای تقویت توجه و یادگیری طراحی شده بودند. یافته‌ها نشان داد پس از مداخله، زمان تمرکز و کیفیت مشارکت در یادگیری، افزایش و رفتارهای چالش‌برانگیز ناشی از بی‌قراری کاهش یافت. نتیجه کلی تأکید می‌کند که اجرای فعالیت‌های حرکتی هدفمند باعث افزایش میزان توجه و یادگیری، افزایش انگیزه، مشارکت گروهی و کاهش رفتارهای کلیشه ای شد. همچنین رابطه عاطفی میان معلم و دانش‌آموزان تقویت گردید.
کلیدواژه ها
بهینه‌سازی، توجه، یادگیری، دانش‌آموزان، اختلال اتیسم، فعالیت حرکتی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی