| تأثیر الگوی پداگوژیکی بازیهای آموزشی بر انگیزش، مشارکت و یادگیری مهارتهای بنیادی دانش آموزان دوره ابتدایی |
| کد مقاله : 1335-4THPECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
هاجر چراغیان *1، مژگان افشونی2، فرشته غلامی3 1معلم 2دانشجو 3فرهنگی |
| چکیده مقاله |
| با وجود تأکید بر رویکردهای فعال در آموزش، روشهای سنتی دستوری همچنان در درس تربیت بدنی مدارس ابتدایی ایران غالب است. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر الگوی پداگوژیکی بازیهای آموزشی-پرورشی بر سه متغیر انگیزش درونی، مشارکت فعال و یادگیری مهارتهای حرکتی بنیادی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی انجام شد. این مطالعه با روش ترکیبی (آمیخته) متوالی اکتشافی انجام شد. در فاز کمی، از طرح نیمهآزمایشی پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه سوم ابتدایی ناحیه 4 شهر کرج در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بود. نمونهای به حجم ۴۸ نفر از دو کلاس به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش (۲۴ نفر) و کنترل (۲۴ نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت ۱۲ جلسه (هفتهای دو جلسه) تحت آموزش با الگوی بازیهای آموزشی-پرورشی قرار گرفت، در حالی که گروه کنترل روش سنتی دستوری را دریافت کرد. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامه انگیزش درونی هارتر (۱۹۸۱)، چکلیست مشاهده مشارکت فعال (SAM) و آزمون محققساخته مهارتهای حرکتی بنیادی (براساس TGMD-3) بودند. در فاز کیفی، مصاحبه نیمهساخت یافته با ۸ معلم و مشاهده ۶ جلسه آموزشی انجام شد. نتیجهگیری: الگوی پداگوژیکی بازیهای آموزشی-پرورشی بهعنوان یک راهبرد مؤثر میتواند انگیزش، مشارکت و یادگیری مهارتهای بنیادی دانشآموزان در درس تربیت بدنی را بهطور همزمان ارتقا دهد. گنجاندن این الگو در برنامههای آموزش معلمان و بازنگری در کتب راهنمای معلم پیشنهاد میشود. |
| کلیدواژه ها |
| پداگوژی بازی، بازیهای آموزشی-پرورشی، انگیزش درونی، مشارکت فعال، مهارتهای حرکتی بنیادی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |