| روایت دانشآموز پایه دهم تربیتبدنی از تجربه انتخاب رشته: یک مطالعه روایتپژوهانه |
| کد مقاله : 1352-4THPECONF |
| نویسندگان |
|
فرزانه داوری * استادیار گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| انتخاب رشته تحصیلی از مهمترین دغدغههای دانشآموزان دوره متوسطه دوم است و از ابتدای ورود آنان به دوره متوسطه اول، فکر و ذهن و تصمیمگیریشان را تحتتأثیر قرار میدهد. پژوهش حاضر با رویکرد روایتپژوهی به بررسی تجربه انتخاب رشته یکی از دانشآموزان دختر پایه دهم رشته تربیتبدنی شهر اصفهان، با نام مستعار مریم محمدی، پرداخته است. این مطالعه کیفی با بهرهگیری از مدل تحلیل روایت انجام شده است. جامعه پژوهش حاضر را دانشآموزان دختر پایه دهم شهرستان اصفهان تشکیل دادند و پس از انجام چندین مصاحبه و مشاهده همگرایی دادهها، یک مشارکتکننده بهصورت هدفمند برای تحلیل نهایی انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمهساختاریافته بود و دادهها با رویکرد تفسیر روایی تحلیل شدند. یافتهها نشان داد فرایند انتخاب رشته دانشآموزان تحتتأثیر مجموعهای از عوامل عاطفی–انگیزشی، شناختی–نگرشی، عوامل خانوادگی و نیز عوامل مداخلهگر قرار دارد. این عوامل در کنار یکدیگر مسیری پیچیده و چندعاملی را در تصمیمگیری تحصیلی دانشآموز شکل میدهند. |
| کلیدواژه ها |
| انتخاب رشته، تجربه زیسته، روایتپژوهی، تربیت بدنی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |