| مدیریت تحول دیجیتال در آموزش تربیتبدنی: ارزیابی فرصتها و چالشها با رویکرد تحلیل SWOT |
| کد مقاله : 1361-4THPECONF |
| نویسندگان |
|
زینب صادقی *1، سید رفیع شفابخش2 1استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. zeinabsadeghi@cfu.ac.ir 2دکتری تخصصی فیزیولوژی ورزشی، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. |
| چکیده مقاله |
| تحول دیجیتال بهعنوان یکی از روندهای کلیدی نظامهای آموزشی معاصر، نقشی تعیینکننده در ارتقای کیفیت یاددهی–یادگیری و بهبود مدیریت آموزشی ایفا میکند. آموزش تربیتبدنی به دلیل ماهیت عملی و مهارتمحور خود، بیش از سایر دروس نیازمند بهرهگیری از فناوریهای نوین است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی استراتژیک فرصتها و چالشهای مدیریت تحول دیجیتال در آموزش تربیتبدنی انجام شد. این پژوهش از نوع تحلیلی کیفی است و دادهها با رویکرد تحلیل محتوای اسناد، عوامل کلیدی مؤثر بر این حوزه استخراج و با چارچوب تحلیل SWOT دستهبندی شدند. یافتههای کلیدی حاصل از کدگذاری و استخراج SWOT نشان داد: قوتهای اصلی، ماهیت مهارتی درس و قابلیت جمعآوری دادهها دقیق هستند؛ در حالی که ضعفهای عمده شامل کمبود مهارت دیجیتال معلمان و نقص زیرساختها است. فرصتها در گرو توسعه فناوریهای نوظهور و گرایش جهانی به مدیریت دادهمحور بوده، و تهدیدها شامل چالشهای مالی، امنیت داده و خطر شکاف دیجیتال میباشند. نتایج تحلیل SWOT منجر به تدوین راهبردهای چهارگانه شد. راهبردهای تهاجمی (S-O) بر استفاده از دادهمحوری برای توسعه سامانههای شخصیسازیشده و ارزیابی هوشمند تأکید دارند. در مقابل، راهبردهای ترمیمـی (W-O) لزوم استفاده از فرصتهای خارجی (مانند همکاری با شرکتهای دانشبنیان) برای توانمندسازی معلمان و تقویت زیرساختها را برجسته میسازند. این پژوهش بر اهمیت رهبری استراتژیک مدیران آموزشی در مدیریت دادهها، تدوین سیاستهای امنیت داده و مقابله با شکاف دیجیتال تأکید میکند. نتایج این مطالعه میتواند بهعنوان یک چارچوب استراتژیک و کاربردی برای مدیران و سیاستگذاران آموزشی جهت برنامهریزی و اجرای مؤثر تحول دیجیتال در آموزش تربیتبدنی مورد استفاده قرار گیرد. |
| کلیدواژه ها |
| تحول دیجیتال، آموزش تربیتبدنی، تحلیل SWOT، مدیریت استراتژیک، فناوریهای ورزشی، شخصیسازی آموزش |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |