| بررسی رابطه بین موسیقی با متغیرهای روانشناختی، شناختی-حرکتی و مشارکت اجتماعی دانشآموزان ورزشکار دختر |
| کد مقاله : 1362-4THPECONF |
| نویسندگان |
|
فرحناز قاسمیان1، کوثر محمدی فیروزجایی *2 1عضو هیات علمی گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان استان مازندران 2دانشجو |
| چکیده مقاله |
| هدف این پژوهش بررسی رابطه بین مشارکت موسیقایی با متغیرهای روانشناختی، شناختی-حرکتی و مشارکت اجتماعی دانشآموزان ورزشکار متوسطه دوم دختر شهر نکا بود. روش پژوهش مورد استفاده، روش توصیفی - پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشآموزان دختر ورزشکار مدارس دولتی مقطع متوسطه دوم شهر نکا و در موسیقی فعالیت دارند، میباشد و براساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان 80 نفر دانشآموز به عنوان نمونه آماری با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و ابزار پژوهش شامل پرسشنامه 44 سوالی محقق ساخته طراحی شد که روایی با نظر متخصصان و اعتبارسنجی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (82/0 = α) تایید شد. روش آماری مورد استفاده در بخش آمار استنباطی، آزمون همبستگی پیرسون از طریق نرم افزار SPSS 26 در سطح معناداری یک صدم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که رابطه مثبت و معنادار بین میزان مشارکت در فعالیتهای موسیقایی (به ویژه فعالیتهای گروهی) با ارتقای عزت نفس، کاهش سطح اضطراب، بهبود شاخصهای حافظه فعال و تقویت مهارتهای اجتماعی در بین دانشآموزان ورزشکار دختر وجود دارد. بنابراین، در راستای نهادینهکردن موسیقی در زنگ ورزش نقش مؤثری در حوزه سلامت و آموزش دانش آموزان دارد، مشارکت موسیقایی تأثیرات مثبت و چندبعدی بر عملکرد روانشناختی، شناختی، حرکتی و اجتماعی افراد دارد. |
| کلیدواژه ها |
| دانشآموزان، روانشناختی، شناختی-حرکتی، مشارکت اجتماعی و موسیقی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |