تجربه عملی در آموزش تربیت بدنی: مطالعه‌ای روایت‌محور با تمرکز بر محتوای آموزشی (PCK)
کد مقاله : 1364-4THPECONF (R2)
نویسندگان
پروانه خواجه پور *1، فرنگیس جهانی2
1استادیار تربیت بدنی، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2دانشجوی کارشناسی آموزش تربیت بدنی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران.
چکیده مقاله
آموزش عملی در تربیت بدنی مستلزم تلفیق مؤثر مهارت‌های فنی با دانش آموزش محتوا است تا زمینه یادگیری عمیق و پایدار برای دانش‌آموزان فراهم شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی تجربه‌های عملی دانشجومعلمان تربیت بدنی و شناسایی نقش دانش آموزش محتوا در فرآیند یاددهی–یادگیری در کلاس‌های عملی بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و به روش روایت‌پژوهی انجام شد. جامعه پژوهش را دانشجومعلم به عنوان کارورز رشته تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان تشکیل دادند که به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مشاهده مشارکتی، مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته و یادداشت‌های میدانی گردآوری و با روش تحلیل روایت مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که مؤلفه‌هایی نظیر ایجاد محیط آموزشی امن، ارائه بازخورد مستمر، تعامل صمیمانه با دانش‌آموزان، توجه به تفاوت‌های فردی و تلفیق آگاهانه محتوای آموزشی با آموزش عملی، نقش مهمی در ارتقای کیفیت تدریس، افزایش مشارکت و انگیزه دانش‌آموزان دارند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که به‌کارگیری دانش آموزش محتوا در آموزش عملی تربیت بدنی می‌تواند به بهبود فرآیند یاددهی–یادگیری و تقویت شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجومعلمان منجر شود. یافته‌های مطالعه حاضر می‌تواند در برنامه‌ریزی دروس عملی تربیت بدنی و ارتقای آموزش معلمان در دانشگاه‌های فرهنگیان مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه ها
آموزش عملی، تربیت بدنی، دانش آموزش محتوا، روایت‌پژوهی، تجربه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر