| تجربه عملی در آموزش تربیت بدنی: مطالعهای روایتمحور با تمرکز بر محتوای آموزشی (PCK) |
| کد مقاله : 1364-4THPECONF (R2) |
| نویسندگان |
|
پروانه خواجه پور *1، فرنگیس جهانی2 1استادیار تربیت بدنی، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. 2دانشجوی کارشناسی آموزش تربیت بدنی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران. |
| چکیده مقاله |
| آموزش عملی در تربیت بدنی مستلزم تلفیق مؤثر مهارتهای فنی با دانش آموزش محتوا است تا زمینه یادگیری عمیق و پایدار برای دانشآموزان فراهم شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی تجربههای عملی دانشجومعلمان تربیت بدنی و شناسایی نقش دانش آموزش محتوا در فرآیند یاددهی–یادگیری در کلاسهای عملی بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و به روش روایتپژوهی انجام شد. جامعه پژوهش را دانشجومعلم به عنوان کارورز رشته تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان تشکیل دادند که بهصورت هدفمند انتخاب شدند. دادهها از طریق مشاهده مشارکتی، مصاحبههای نیمهساختاریافته و یادداشتهای میدانی گردآوری و با روش تحلیل روایت مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که مؤلفههایی نظیر ایجاد محیط آموزشی امن، ارائه بازخورد مستمر، تعامل صمیمانه با دانشآموزان، توجه به تفاوتهای فردی و تلفیق آگاهانه محتوای آموزشی با آموزش عملی، نقش مهمی در ارتقای کیفیت تدریس، افزایش مشارکت و انگیزه دانشآموزان دارند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بهکارگیری دانش آموزش محتوا در آموزش عملی تربیت بدنی میتواند به بهبود فرآیند یاددهی–یادگیری و تقویت شایستگیهای حرفهای دانشجومعلمان منجر شود. یافتههای مطالعه حاضر میتواند در برنامهریزی دروس عملی تربیت بدنی و ارتقای آموزش معلمان در دانشگاههای فرهنگیان مورد استفاده قرار گیرد. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش عملی، تربیت بدنی، دانش آموزش محتوا، روایتپژوهی، تجربه |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |