واکاوی مؤلفه‌های حقوقی-مدیریتی ایمنی ورزش دانش‌آموزان در مدارس ایران: طراحی مدل ساختاری-تفسیری (ISM)
کد مقاله : 1365-4THPECONF (R1)
نویسندگان
جمشید جلیلوند *1، جواد ممشلی2
1مدیرعلمی
2کارشناس وزارت آموزش و پرورش
چکیده مقاله
چکیده:

هدف این پژوهش، شناسایی و تحلیل مؤلفه‌های حقوقی و مدیریتی تأثیرگذار بر ایمنی فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان در مدارس ایران و ارائه مدلی ساختاری-تفسیری است. پژوهش از نوع آمیخته (کیفی-کمی) بوده که در فاز کیفی با استفاده از روش دلفی فازی و در فاز کمی با مدلسازی ساختاری-تفسیری (ISM) انجام شد. جامعه آماری در فاز کیفی شامل ۱۵ نفر از خبرگان حقوق ورزشی، تربیت بدنی و مدیریت ورزشی بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. در فاز کمی نیز از پرسشنامه محقق‌ساخته مبتنی بر مؤلفه‌های شناسایی‌شده استفاده گردید. داده‌های کیفی با تحلیل محتوای استقرایی و داده‌های کمی با نرم‌افزارهای Micmac و ISM تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که مؤلفه‌های کلیدی در چهار دسته اصلی قرار می‌گیرند:
۱. مؤلفه‌های حقوقی (شامل مسئولیت مدنی، بیمه ورزشی، مقررات ورزشی)، ۲. مؤلفه‌های مدیریتی (شامل نظارت، آموزش، تخصیص منابع)، ۳. مؤلفه‌های زیرساختی (شامل ایمنی فضاها و تجهیزات) و ۴. مؤلفه‌های فرهنگی-آموزشی (شامل آگاهی حقوقی، فرهنگ ایمنی).
مدل نهایی پژوهش نشان داد که "آگاهی حقوقی ذینفعان" و "بیمه ورزشی دانش‌آموزی" به عنوان مؤلفه‌های پایه‌ای، بیشترین تأثیر را بر سایر مؤلفه‌ها دارند. همچنین، "تدوین مقررات جامع ورزش مدارس" به عنوان مؤلفه کلیدی و نتیجه‌گرا شناسایی شد. پژوهش حاضر با ارائه مدلی نظام‌مند، چارچوبی برای سیاست‌گذاری و کاهش چالش‌های حقوقی ورزش دانش‌آموزان ارائه می‌دهد.
کلیدواژه ها
حقوق ورزشی، ورزش مدارس، مسئولیت مدنی، بیمه ورزشی، مدل‌سازی ساختاری-تفسیری، ایمنی ورزشی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی