| واکاوی مؤلفههای حقوقی-مدیریتی ایمنی ورزش دانشآموزان در مدارس ایران: طراحی مدل ساختاری-تفسیری (ISM) |
| کد مقاله : 1365-4THPECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
جمشید جلیلوند *1، جواد ممشلی2 1مدیرعلمی 2کارشناس وزارت آموزش و پرورش |
| چکیده مقاله |
| چکیده: هدف این پژوهش، شناسایی و تحلیل مؤلفههای حقوقی و مدیریتی تأثیرگذار بر ایمنی فعالیتهای ورزشی دانشآموزان در مدارس ایران و ارائه مدلی ساختاری-تفسیری است. پژوهش از نوع آمیخته (کیفی-کمی) بوده که در فاز کیفی با استفاده از روش دلفی فازی و در فاز کمی با مدلسازی ساختاری-تفسیری (ISM) انجام شد. جامعه آماری در فاز کیفی شامل ۱۵ نفر از خبرگان حقوق ورزشی، تربیت بدنی و مدیریت ورزشی بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در فاز کمی نیز از پرسشنامه محققساخته مبتنی بر مؤلفههای شناساییشده استفاده گردید. دادههای کیفی با تحلیل محتوای استقرایی و دادههای کمی با نرمافزارهای Micmac و ISM تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که مؤلفههای کلیدی در چهار دسته اصلی قرار میگیرند: ۱. مؤلفههای حقوقی (شامل مسئولیت مدنی، بیمه ورزشی، مقررات ورزشی)، ۲. مؤلفههای مدیریتی (شامل نظارت، آموزش، تخصیص منابع)، ۳. مؤلفههای زیرساختی (شامل ایمنی فضاها و تجهیزات) و ۴. مؤلفههای فرهنگی-آموزشی (شامل آگاهی حقوقی، فرهنگ ایمنی). مدل نهایی پژوهش نشان داد که "آگاهی حقوقی ذینفعان" و "بیمه ورزشی دانشآموزی" به عنوان مؤلفههای پایهای، بیشترین تأثیر را بر سایر مؤلفهها دارند. همچنین، "تدوین مقررات جامع ورزش مدارس" به عنوان مؤلفه کلیدی و نتیجهگرا شناسایی شد. پژوهش حاضر با ارائه مدلی نظاممند، چارچوبی برای سیاستگذاری و کاهش چالشهای حقوقی ورزش دانشآموزان ارائه میدهد. |
| کلیدواژه ها |
| حقوق ورزشی، ورزش مدارس، مسئولیت مدنی، بیمه ورزشی، مدلسازی ساختاری-تفسیری، ایمنی ورزشی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |