نقش مهارت‌های تعاملی معلمان تربیت‌بدنی در یادگیری و انگیزش دانش‌آموزان
کد مقاله : 1366-4THPECONF (R1)
نویسندگان
زینب نقی لو *1، رزیتا نقی لو2، مصطفی سلطانی3، حوریه عسگری4
1استادیار آموزش تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران
2دانشگاه تهران. دانشجوی روانشناسی ورزشی
3دانشگاه رجا
4دبیر تربیت‌بدنی
چکیده مقاله
مهارت‌های تعاملی معلمان به‌خصوص معلمان تربیت‌بدنی به‌عنوان یکی از عوامل کلیدی در فرآیند یادگیری و انگیزش دانش‌آموزان شناخته می‌شوند. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی نظام‌مند مؤلفه‌ها و پیامدهای مهارت‌های تعاملی معلمان تربیت‌بدنی و اثر آن بر یادگیری و انگیزش دانش‌آموزان انجام شد. روش تحقیق از نوع مروری نظام‌مند بود و مقالات فارسی و انگلیسی منتشرشده بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۵ از پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر داخلی و خارجی استخراج و بررسی شدند. معیارهای ورود شامل مقالات پژوهشی مرتبط با مهارت‌های تعاملی معلمان، اثر بر یادگیری و انگیزش دانش‌آموزان، و دسترسی کامل به متن بود. نتایج این تحقیقات دسته‌بندی و در قالب جدولی خلاصه و تحلیل گردید. یافته‌ها نشان دادند که مهارت‌های تعاملی معلمان، شامل سبک ارتباطی، بازخورد مؤثر، حمایت عاطفی، مشارکت‌دهی دانش‌آموز و احترام به تفاوت‌های فردی، به طور مستقیم و غیرمستقیم بر افزایش انگیزش درونی، خودکارآمدی حرکتی، مشارکت فعال و یادگیری معنادار تأثیرگذارند. همچنین، رفتارهای کنترل‌گرایانه و تنبیهی معلمان منجر به کاهش انگیزش و کناره‌گیری دانش‌آموزان می‌شود. علاوه بر این‌ها، مطالعات مداخله‌ای نشان دادند که این مهارت‌ها قابل آموزش و توسعه هستند و سرمایه‌گذاری در آموزش معلمان می‌تواند اثرات مثبت پایداری بر یادگیری و انگیزش دانش‌آموزان داشته باشد. در انتها پژوهش حاضر بر اهمیت ارتقای مهارت‌های تعاملی معلمان تربیت‌بدنی و نقش آن در بهبود کیفیت تجربه یادگیری تأکید می‌کند و پیشنهاد می‌دهد که سیاست‌های آموزشی و برنامه‌های حرفه‌ای معلمان باید به توسعه این مهارت‌ها توجه ویژه داشته باشند.
کلیدواژه ها
مهارت‌های تعاملی، معلمان تربیت‌بدنی، یادگیری دانش‌آموز، انگیزش، مروری نظام‌مند
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر