| نقش مهارتهای تعاملی معلمان تربیتبدنی در یادگیری و انگیزش دانشآموزان |
| کد مقاله : 1366-4THPECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
زینب نقی لو *1، رزیتا نقی لو2، مصطفی سلطانی3، حوریه عسگری4 1استادیار آموزش تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران 2دانشگاه تهران. دانشجوی روانشناسی ورزشی 3دانشگاه رجا 4دبیر تربیتبدنی |
| چکیده مقاله |
| مهارتهای تعاملی معلمان بهخصوص معلمان تربیتبدنی بهعنوان یکی از عوامل کلیدی در فرآیند یادگیری و انگیزش دانشآموزان شناخته میشوند. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی نظاممند مؤلفهها و پیامدهای مهارتهای تعاملی معلمان تربیتبدنی و اثر آن بر یادگیری و انگیزش دانشآموزان انجام شد. روش تحقیق از نوع مروری نظاممند بود و مقالات فارسی و انگلیسی منتشرشده بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۵ از پایگاههای اطلاعاتی معتبر داخلی و خارجی استخراج و بررسی شدند. معیارهای ورود شامل مقالات پژوهشی مرتبط با مهارتهای تعاملی معلمان، اثر بر یادگیری و انگیزش دانشآموزان، و دسترسی کامل به متن بود. نتایج این تحقیقات دستهبندی و در قالب جدولی خلاصه و تحلیل گردید. یافتهها نشان دادند که مهارتهای تعاملی معلمان، شامل سبک ارتباطی، بازخورد مؤثر، حمایت عاطفی، مشارکتدهی دانشآموز و احترام به تفاوتهای فردی، به طور مستقیم و غیرمستقیم بر افزایش انگیزش درونی، خودکارآمدی حرکتی، مشارکت فعال و یادگیری معنادار تأثیرگذارند. همچنین، رفتارهای کنترلگرایانه و تنبیهی معلمان منجر به کاهش انگیزش و کنارهگیری دانشآموزان میشود. علاوه بر اینها، مطالعات مداخلهای نشان دادند که این مهارتها قابل آموزش و توسعه هستند و سرمایهگذاری در آموزش معلمان میتواند اثرات مثبت پایداری بر یادگیری و انگیزش دانشآموزان داشته باشد. در انتها پژوهش حاضر بر اهمیت ارتقای مهارتهای تعاملی معلمان تربیتبدنی و نقش آن در بهبود کیفیت تجربه یادگیری تأکید میکند و پیشنهاد میدهد که سیاستهای آموزشی و برنامههای حرفهای معلمان باید به توسعه این مهارتها توجه ویژه داشته باشند. |
| کلیدواژه ها |
| مهارتهای تعاملی، معلمان تربیتبدنی، یادگیری دانشآموز، انگیزش، مروری نظاممند |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |