چگونه توانستم با استفاده از دانش تربیت‌بدنی، کیفیت اجرای ساعت تربیت‎بدنی را در مدرسه‌ای فاقد معلم متخصص بهبود بخشم؟
کد مقاله : 1367-4THPECONF
نویسندگان
امیرحسین خیری پور1، محمد صحبتی ها *2
1آموزش و پرورش
2گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف از این مطالعه بهبود کیفیت زنگ ورزش در مدرسه‌ای بود که فاقد معلم تخصصی تربیت‌بدنی بود و معلمان پایه نیز آشنایی کافی با بازی‌ها و فعالیت‌های مناسب هر پایه را نداشتند. در ابتدای دوره کارورزی مشاهده شد که به دلیل نبود برنامه‌ریزی و آگاهی لازم، دانش‌آموزان زمان زنگ ورزش را بدون فعالیت مؤثر سپری می‌کنند.
به‌عنوان دانشجومعلم رشته تربیت‌بدنی، تلاش شد با بهره‌گیری از آموزش‌های علمی و مهارتی، تحولی در روند اجرای زنگ ورزش ایجاد شود. برای این منظور اقداماتی از جمله: برگزاری مسابقات طناب‌کشی و بسکتبال، معرفی و آموزش بازی‌های مناسب برای هر پایه تحصیلی، ارائه راهنمایی‌های تخصصی به همکاران، برگزاری جلسه آموزشی درباره اهمیت خواب، تغذیه سالم و سبک زندگی فعال برای دانش‌آموزان، و نیز آموزش مهارت طناب‌زنی انجام شد. نتایج نشان داد که با برنامه‌ریزی صحیح، ایجاد جذابیت در فعالیت‌ها، همکاری معلمان و مشارکت فعال دانش‌آموزان، می‌توان کیفیت درس تربیت‌بدنی را حتی در شرایط نبود معلم ورزش نیز به‌طور چشمگیری ارتقا داد. این تجربه نشان داد که حضور فرد متخصص و ایجاد تنوع در فعالیت‌ها موجب افزایش انگیزه، نشاط و مشارکت دانش‌آموزان در زنگ ورزش می‌شود.
کلیدواژه ها
دانش تربیت‌بدنی، کارورزی، اقدام پژوهی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر