کاربرد بازیهای حرکتی در تقویت درک عددی و محاسبات ذهنی در دانشآموزان دوره ابتدایی
کد مقاله : 1371-4THPECONF (R1)
نویسندگان
رضا فلاح مقدم *
دانشگاه فرهنگیان تهران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تحلیل جامع، چندالیه و مبتنی بر نظریههای شناختی–حرکتی، نقش بازیهای
حرکتی–ریاضی در تقویت درک عددی و محاسبات ذهنی در دانشآموزان دوره ابتدایی انجام شده است. با
توجه به ماهیت پیچیده پردازش عددی و نیاز دانشآموزان به تجربههای تعاملی برای درک مفاهیم انتزاعی،
این مطالعه یک مداخله پژوهشی–اقدامی چهارمرحلهای را طراحی و اجرا نمود. نمونه شامل ۳۰ دانشآموز پایه
چهارم بود که طی ۱۴ جلسه در فعالیتهایی مانند »پرش عددی«، »مسیر جمع و تفریق«، »دویدن ضربی«،
»بازیهای تطبیق عدد–مکان«، »حرکتهای ترتیبسازی«، و »ایستگاههای محاسبه زنده« شرکت کردند. ابزار
گردآوری دادهها شامل آزمون محاسبات ذهنی، آزمون درک عددی، چکلیست مشارکت فعال، مصاحبههای
نیمهساختاریافته با معلمان، و تحلیل کیفی رفتارهای یادگیری بود. یافتهها نشان داد فعالیتهای حرکتی موجب
افزایش قابلتوجه پردازش عددی، سرعت بازیابی حافظه عددی، کاهش اضطراب ریاضی، افزایش مشارکت، و
تقویت تواناییهای محاسبه ذهنی شدند. عالوهبراین، تحلیل مضامین نشان داد که بازیهای حرکتی موجب
همافزایی بین سیستمهای ادراکی–حرکتی، نظام نمادپردازی عددی و شبکههای عصبی مسئول توجه پایدار
میشوند. مطالعه حاضر تأکید میکند که بازیهای حرکتی میتوانند بخشی پایدار، ساختاری و ضروری از برنامه
درسی ریاضی در دوره ابتدایی باشند.
کلیدواژه ها
فعالیت بدنی، بازی حرکتی، درک عددی و محاسبات ذهنی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر