| کاربرد بازیهای حرکتی در تقویت درک عددی و محاسبات ذهنی در دانشآموزان دوره ابتدایی |
| کد مقاله : 1371-4THPECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
رضا فلاح مقدم * دانشگاه فرهنگیان تهران |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر با هدف تحلیل جامع، چندالیه و مبتنی بر نظریههای شناختی–حرکتی، نقش بازیهای حرکتی–ریاضی در تقویت درک عددی و محاسبات ذهنی در دانشآموزان دوره ابتدایی انجام شده است. با توجه به ماهیت پیچیده پردازش عددی و نیاز دانشآموزان به تجربههای تعاملی برای درک مفاهیم انتزاعی، این مطالعه یک مداخله پژوهشی–اقدامی چهارمرحلهای را طراحی و اجرا نمود. نمونه شامل ۳۰ دانشآموز پایه چهارم بود که طی ۱۴ جلسه در فعالیتهایی مانند »پرش عددی«، »مسیر جمع و تفریق«، »دویدن ضربی«، »بازیهای تطبیق عدد–مکان«، »حرکتهای ترتیبسازی«، و »ایستگاههای محاسبه زنده« شرکت کردند. ابزار گردآوری دادهها شامل آزمون محاسبات ذهنی، آزمون درک عددی، چکلیست مشارکت فعال، مصاحبههای نیمهساختاریافته با معلمان، و تحلیل کیفی رفتارهای یادگیری بود. یافتهها نشان داد فعالیتهای حرکتی موجب افزایش قابلتوجه پردازش عددی، سرعت بازیابی حافظه عددی، کاهش اضطراب ریاضی، افزایش مشارکت، و تقویت تواناییهای محاسبه ذهنی شدند. عالوهبراین، تحلیل مضامین نشان داد که بازیهای حرکتی موجب همافزایی بین سیستمهای ادراکی–حرکتی، نظام نمادپردازی عددی و شبکههای عصبی مسئول توجه پایدار میشوند. مطالعه حاضر تأکید میکند که بازیهای حرکتی میتوانند بخشی پایدار، ساختاری و ضروری از برنامه درسی ریاضی در دوره ابتدایی باشند. |
| کلیدواژه ها |
| فعالیت بدنی، بازی حرکتی، درک عددی و محاسبات ذهنی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |