| طراحی و اجرای برنامه های تربیت بدنی برای ارتقا سلامت و توانمندی دانش اموزان با نیازهای ویژه |
| کد مقاله : 1373-4THPECONF (R3) |
| نویسندگان |
|
کامران رازقندی *1، علیرضا سعادتی فر2 1دانشجو 2دکتری تخصصی |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش به بررسی طراحی و اجرای برنامههای تربیت بدنی برای ارتقاء سلامت و توانمندی دانشآموزان با نیازهای ویژه در شهر سبزوار پرداخته است. پرسش اصلی آن است که چگونه میتوان برنامههای تربیت بدنی را متناسب با تواناییهای حرکتی و چالشهای این دانشآموزان طراحی کرد تا به بهبود سلامت جسمانی و روانی آنان کمک شود. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده، از میان 85 دانشآموز با نیازهای ویژه، 30 نفر انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامه محققساخته گردآوری شد که روایی آن با نظر متخصصان و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ (α=0.87) تأیید گردید. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 27 و آزمون واریانس (ANOVA) انجام شد. نتایج نشان داد که فعالیتهای ورزشی اختصاصی و منظم تأثیر مثبت بر سلامت جسمانی و روانی دانشآموزان داشته و موجب افزایش اعتماد به نفس و مشارکت اجتماعی آنان میشود. همچنین، حضور معلمان متخصص و برنامهریزی مناسب در تربیت بدنی نقش مهمی در ارتقاء کیفیت آموزش و انگیزه دانشآموزان ایفا میکند. یافتهها ضرورت توجه به نیازهای خاص این گروه و توسعه برنامههای آموزشی متناسب با شرایط آنان را مورد تأکید قرار میدهد. |
| کلیدواژه ها |
| تربیت بدنی،دانش اموزان با نیازهای ویژه،سلامت،توانمندی،برنامه ریزی اموزشی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |